Strona główna Aktualności Dnia Za nieutrzymywanie pojazdu w należytym stanie technicznym możesz utracić licencję transportową

Za nieutrzymywanie pojazdu w należytym stanie technicznym możesz utracić licencję transportową

240
5/5 (5)

Nadzór prawny i merytoryczny: Dr Mariusz Miąsko Prezes Kancelarii Prawnej Viggen sp.j.

Po wejściu w życie rozporządzenia 2016/403 KE wobec przewoźników drogowych może zostać wszczęta procedura ws. utraty dobrej reputacji. Skutkuje ona nawet utratą licencji transportowej w momencie, gdy GITD orzeknie w decyzji administracyjnej, że przewoźnik nie spełnia wymogu dobrej reputacji. Wyżej wymienione rozporządzenie zawiera dwa naruszenia dyrektywy 2014/45/UE dotyczącej okresowych badań zdatności do ruchu drogowego i dyrektywy 2014/47/UE dotyczącej drogowej kontroli technicznej, które dotyczą badań technicznych pojazdu oraz stanu technicznego pojazdu.

Zasady naliczania naruszeń według rozporządzenia 2016/403

Rozporządzenie 2016/403 wprowadza trzy kategorie naruszeń. Najlżejszymi z nich są poważne naruszenia. Drugimi z kolei są bardzo poważne naruszenia, które mają wagę trzech poważnych naruszeń oraz najpoważniejsze naruszenia, które są najbardziej niebezpieczne, ponieważ już jedno najpoważniejsze naruszenie skutkuje wszczęciem procedury ws. utraty dobrej reputacji przewoźnika. Z kolei średnio trzy bardzo poważne naruszenia na kierowcę na rok powodują to samo, co jedno najpoważniejsze naruszenie. W przypadku uzyskania średnio dwóch bardzo poważnych naruszeń na kierowcę na rok organ cofa 20% wypisów z licencji na 3 miesiące w przypadku, gdy dane przedsiębiorstwo transportowe posiada więcej niż dziesięć wypisów z licencji oraz zakazuje się wydawania wypisów na okres 6 miesięcy. W przypadku, gdy przedsiębiorstwo posiada między 2 a 10 wypisów, cofa się 1 wypis na 3 miesiące oraz zakazuje się wydawania wypisów na okres 6 miesięcy. Z kolei, gdy przedsiębiorstwo posiada 1 wypis z licencji zawiesza się wydawanie wypisów na okres 6 miesięcy. Najważniejszym jest fakt, że te naruszenia mogą być osiągnięte w każdym kraju unijnym i poprzez koordynację systemów organy kontrolne i nakładające kary pieniężne po uprawomocnieniu będą przekazywać dane do organów „macierzystych” danego przewoźnika.

Naruszenia związane z badaniami technicznymi i drogową kontrolą techniczną

Rozporządzenie 2016/403 zawiera jedynie dwa naruszenia dotyczące badań technicznych i stanu pojazdu. Jednakże oba z nich należą do najpoważniejszych naruszeń. Zatem każde z nich grozi wszczęciem procedury dot. utraty dobrej reputacji.

Automatyczne wszczęcie postępowania ws. utraty dobrej reputacji w wyniku uzyskania najpoważniejszego naruszenia następuje w momencie, gdy kontrola wykaże kierowanie pojazdów bez ważnego poświadczenia przeprowadzenia badania zdatności do ruchu drogowego wymaganego przez prawo UE. Innymi słowy należy kontrolować, czy pojazd ma przeprowadzone badania  techniczne w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów uprawnionej do przeprowadzania badań technicznych na samochodach ciężarowych. Dodatkowo, na mocy nowego katalogu kar wprowadzonego przez Ustawę z dnia 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, za powyższe naruszenie grozi przewoźnikowi 200 PLN kary. Należy zatem wystrzegać się tego typu praktyk, bo oprócz kontroli GITD i utraty dobrej reputacji może grozić kara pieniężna.

Drugim najpoważniejszym naruszeniem jest „Nieutrzymywanie pojazdu w stanie zapewniającym bezpieczeństwo i w stanie zdatności do ruchu drogowego powodujące bardzo poważną usterkę:

– układu hamulcowego,

– połączeń układu kierowniczego,

-kół/opon,

-zawieszenia lub podwozia,

-lub innego wyposażenia

mogącą spowodować bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego prowadzące do podjęcia decyzji o unieruchomieniu pojazdu”. Ważnym podkreślenia jest to, że takie naruszenie może być nałożone na przewoźnika jeśli stan techniczny będzie prowadził do podjęcia decyzji o unieruchomieniu pojazdu. Jeśliby funkcjonariusz prowadzący pojazd pozwolił na dalszą jazdę przewoźnikowi to wtedy nie naliczane jest najpoważniejsze naruszenie.

Kancelaria Prawna Viggen sp. j. prowadziła już postępowanie ws. utraty dobrej reputacji przeciwko przewoźnikowi, którego kierowca popełnił najpoważniejsze naruszenie w postaci jazdy na dwóch kartach, które zostało zakończone sukcesem. Przyczynił się do tego w szczególności audyt przedsiębiorstwa transportowego w kontekście przepisów KREPTD przeprowadzony przez Kancelarię Prawną Viggen sp. j. oraz  przepisy wprowadzające KREPTD jasno mówiące, że już jedno najpoważniejsze naruszenie skutkuje wszczęciem procedury ws. utraty dobrej reputacji. Dlatego, by zachować licencję transportową, nie można wprowadzać takiej praktyki do swojego przedsiębiorstwa transportowego. Należy się wystrzegać również innych czynów skutkujących otrzymaniem najpoważniejszego naruszenia, jak choćby wymienione wyżej prowadzenie pojazdu bez przeprowadzenia badań technicznych oraz za nieutrzymywanie pojazdu w należytym stanie technicznym. Tak samo należy uważać na bardzo poważne i poważne naruszenia, których odpowiednia ilość również skutkuje wszczęciem procedury ws. utraty dobrej reputacji. Generalnie najlepszym sposobem sprawdzenia ilości naruszeń jest audyt w firmie transportowej, który może wykazać ilość naruszeń, sposób uniknięcia naruszeń oraz wprowadzić właściwe procedury w firmie transportowej, które pomagają w działaniu przedsiębiorstwa transportowego.

Jeśli jesteś zainteresowany audytem prawnym całego przedsiębiorstwa, który pozwoli zweryfikować prawidłowość procedur skontaktuj się z nami: (12) 637 24 57 lub 509 982 577, e-mail: biuro1@viggen.pl.

 

Grzegorz Górecki

Kancelaria Prawna Viggen sp.j.

 

 

 Czytaj także:

Zobacz także:

Oceń artykuł

SILNIK PRAWNYpraca dla kierowcy

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here