Strona główna Informacje prawne Zmień z nami postanowienia rozporządzenia 1071/2009/WE

Zmień z nami postanowienia rozporządzenia 1071/2009/WE

2403
0
5/5 (4)

Zmień z nami postanowienia rozporządzenia 1071/2009/WE. W demokratycznym Państwie zasada: „nic o nas bez nas” wyrażona jest w prawie do wniesienia inicjatyw ustawodawczych przez obywateli oraz ich reprezentantów. W ramach rozporządzenia 1071/2009 WE, ustawodawca unijny przewidział możliwość doprecyzowania kilkunastu obszarów na poziomie prawa krajowego. Nie pozwólmy, aby ktoś za nas dokonał zmian w sposób, z którego nikt nie będzie zadowolony.

W trakcie konferencji, która miała miejsce 31 marca 2011 roku w Krakowie – Kancelaria Prawna Viggen s.cwww.kancelariaprawnaviggen.pl na zlecenie Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Uczestników Rynku Komunikacji Samochodowej i Transportu Drogowego „Najlepsza Droga” www.najlepszadroga.pl zaprezentowała uczestnikom sondaż opinii dotyczący kierunków zmian w obszarach ww. rozporządzenia.

Wyniki sondażu zostaną zaprezentowane na portalu JAZDAPRAWNA.PL (www.jazdaprawna.pl) oraz zgłoszone podczas prac stosownej podkomisji Sejmowej.

Odpowiedzi, z którymi się Państwo zgadzają i uznają za trafne proszę zaznaczyć kółkiem – tekst proszę wydrukować i przesłać faxem na numer: 12 637-24-57.

Chcemy także zachęcić inne osoby branży transportowej do uczestnictwa w sondażu. Poniżej przedstawiamy tekst sondażu:

———————————————————————————————————————————-

  1. Na mocy ww. rozporządzenia Państwa członkowskie zobligowane są do sprecyzowania warunków, na których podstawie uznaje się daną osobę („zarządzającego transportem”) za odpowiedzialną za rzeczywiste i ciągłe zarządzanie operacjami transportowymi w przedsiębiorstwie. Ponadto rozporządzenie stanowi, iż do obowiązków takiej osoby należy w szczególności utrzymanie i konserwację pojazdów, sprawdzanie umów i dokumentów przewozowych, będących podstawową księgowość, przydzielanie ładunków lub usług kierowcom i pojazdom oraz sprawdzanie procedur związanych z bezpieczeństwem.

Jak uważasz, jaki inny/dodatkowy zakres obowiązków powinien być nałożony na posiadacza CKZ „zarządzającego transportem”:

  1. podpisywanie dokumentów tj. zaświadczenie o działalności kierowcy

  2. podpisywanie zaświadczeń o spełnieniu warunków przez kierowcę, który nie odbył jeszcze wymaganych kursów

  3. weryfikowanie zaświadczeń

  4. weryfikowanie dokumentacji związanej z pojazdami

  5. żadne z powyższych

  6. inne jakie………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Państwa członkowskie określają jakie kryteria mają spełniać ośrodki egzaminacyjne i ośrodki szkoleniowe.

Jak uważasz, jakie kryteria powinny spełniać powyższe ośrodki:

  1. Przez kogo powinny być prowadzone zajęcia i szkolenia ………………………………………………………………….

  2. Czy uważasz że sposób prowadzenia takich ośrodków obecnie jest satysfakcjonujący,
    a jeśli nie to co należy zmienić:………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………….……………………………………………………………………

  3. Inne uwagi dotyczące ośrodków………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………………………………………….

  1. Państwa członkowskie powinny mieć możliwość zwolnienia z egzaminów kompetencji zawodowych osób, które mogą udowodnić ciągłość doświadczenia w zarządzaniu operacjami transportowymi.

Czy uważasz, że takie kryterium zwolnienia z egzaminu jest wystarczające, aby zapewnić profesjonalne zarządzanie operacjami transportowymi firmy:

  1. Nie

  2. Tak

  3. Jeśli tak to:

– ile lat powinno trwać doświadczenie ………………………………..

– jaka forma doświadczenia jest wystarczająca:

*właściciel firmy transportowej

* prezes firmy transportowej

* kierownik transportu/logistyki

* były inspektor ITD.

* prawnik specjalizujący się prawem transportowym

d. Inne uwagi…………………………………………………………………………………………………………

  1. Rozporządzenie ww. przewiduje za określone w nim naruszenia sankcje takie jak: cofnięcie zezwolenia, zawieszenie zezwolenia, stwierdzenie niezdolności do wykonywania zawodu zarządzającego transportem. Ponadto Państwa członkowskie powinny przewidzieć sankcje za naruszenia niniejszego rozporządzenia. Sankcje te powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.

Jaką postać powinny przybrać sankcje:

  1. pieniężną

  2. Brak sankcji ustanowionych prawem państw członkowskich, albowiem sankcje ustanowione przez przepisy wspólnotowe są dotkliwe i wystarczające

  3. Inne jakie ………………………………………………………………………………………………………………….

Czy „zarządzający transportem” powinien niezależnie od ww. sankcji nałożonych na przedsiębiorcę ponosić odpowiedzialność finansową?

  1. Tak

  2. Tak, ale tylko w określonych okolicznościach

  3. Nie

  1. O ile prawo krajowe nie stanowi inaczej, niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do: przedsiębiorców wykonujących zawód przewoźnika drogowego rzeczy wyłącznie pojazdami silnikowymi lub zespołami pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony. Państwa członkowskie mogą jednak obniżyć powyższy limit dla wszystkich lub wybranych rodzajów przewozów drogowych.

Czy uważasz, że pojazdy o dmc do 3,5 tony powinny być objęte omawianym rozporządzeniem:

  1. Tak

  2. Nie

  3. Inne uwagi…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………….

  1. Państwa członkowskie mogą zwolnić ze stosowania wszystkich lub części przepisów niniejszego rozporządzenia tylko przewoźników drogowych wykonujących wyłącznie krajowe przewozy drogowe, które mają jedynie nikły wpływ na rynek transportowy
    z uwagi na:

  1. rodzaj przewożonych rzeczy; lub

 b) niewielką odległość.

Jak uważasz, czy zwalnianie przewoźników krajowych z obowiązku stosowania ww. rozporządzenia na podstawie powyższych kryteriów jest zasadne:

  1. Nie

  2. Tak, jeśli TAK to jak rozumieć ww. kryteria:

RODZAJ PRZEWOŻONYCH RZECZY – przewóz jakich rzeczy powinien być wyłączony spod stosowania rozporządzenia 1071/2009/WE………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………

NIEWIELKA ODLEGŁOŚĆ – ile kilometrów …………………………………………………………..

  1. Przedsiębiorcy wykonujący zawód przewoźnika drogowego muszą spełniać następujące wymogi:

a) posiadać rzeczywistą i stałą siedzibę w jednym z państw członkowskich;

b) cieszyć się dobrą reputacją;

c) posiadać odpowiednią zdolność finansową; oraz

d) posiadać wymagane kompetencje zawodowe.

Natomiast państwa członkowskie mogą nałożyć dodatkowe proporcjonalne i niedyskryminujące wymogi, które przedsiębiorcy muszą spełniać, aby wykonywać zawód przewoźnika drogowego.

Jak uważasz czy Państwo Polskie powinno ustanowić dodatkowe wymogi wykonywania zawodu przewoźnika drogowego:

  1. Nie

  2. Tak

  3. Jeśli tak to jakie (podaj przykładowe)………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………….

  1. Państwa członkowskie mogą podjąć decyzję, aby zarządzający transportem nie mógł być dodatkowo wyznaczony jako osoba występująca w charakterze zarządzającego w innym przedsiębiorstwie.

Jak uważasz czy polski ustawodawca powinien wprowadzić taki zakaz:

  1. Nie

  2. Tak

  3. Jeśli tak to dlaczego…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. (Jeśli w pytaniu 8 zaznaczyłeś/łaś odpowiedź „a.”)

W myśl przedmiotowego rozrządzenia osoba występująca w charakterze zarządzającego transportem, może kierować operacjami transportowymi nie więcej niż czterech różnych przedsiębiorstw, realizowanymi za pomocą połączonej floty, liczącej ogółem nie więcej niż 50 pojazdów. Jednakże państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o obniżeniu liczby przedsiębiorstw lub łącznej wielkości floty pojazdów, którymi może zarządzać ta osoba.

Jak uważasz czy Państwo Polskie powinno obniżyć powyższe kryteria?

  1. Nie

  2. Tak

  3. Jeśli tak, to osoba występująca w charakterze zarządzającego powinna być uprawniona do zarządzania:

– jaką liczbą różnych przedsiębiorstw…………………………………………………………………

– połączoną flotą, liczącą ogółem jaką ilość pojazdów………………………………………..

  1. Przedsiębiorca musi w danym państwie członkowskim, posiadać siedzibę położoną w tym państwie członkowskim wraz z lokalami, w których prowadzi główną działalność, w szczególności dokumenty księgowe, akta dotyczące pracowników, dokumenty zawierające dane na temat czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku oraz wszelkie inne dokumenty, do których dostęp musi mieć właściwy organ, aby sprawdzić, czy spełnione zostały warunki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu. Państwa członkowskie mogą wymagać, aby przedsiębiorcy na ich terytorium udostępniali również inne dokumenty w swoich lokalach w dowolnej chwili.

Czy państwo polskie powinno żądać udostępnienia innych dokumentów:

  1. Nie

Tak

  1. Tak, ale ustawodawca powinien je szczegółowo wyliczyć w aktach prawnych

  1. W przypadku, gdy Państwo członkowskie uzna za stosowne, iż naruszenie było na tyle rażące, że spowodowało naruszenie dobrej reputacji, i postanawia o cofnięciu bądź zawieszeniu zezwolenia, to wymóg dobrej reputacji nie jest spełniony do czasu zastosowania środka rehabilitującego lub innych środków o skutku równoważnym na podstawie odpowiednich przepisów krajowych.

Jak uważasz, jaką formę powinny mieć ww. środki i ewentualnie ile czasu powinny trwać:

  1. ŚRODKI REHABILITUJĄCE

-…………………………………………………………………………………………………………………………………..

-…………………………………………………………………………………………………………………………………..

-…………………………………………………………………………………………………………………………………..

  1. INNE ŚRODKI O SKUTKU RÓWNOWAŻNYM

-…………………………………………………………………………………………………………………………………..

-…………………………………………………………………………………………………………………………………..

-…………………………………………………………………………………………………………………………………..

  1. Przedsiębiorca posiadający zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika powiadamia w terminie 28 dni – lub krótszym, o ile zdecydowało tak państwo członkowskie siedziby – właściwy organ, który wydał zezwolenie, o zmianach dotyczących danych w krajowym rejestrze elektronicznym, tj. a) firmę i formę prawną przedsiębiorcy; b) adres jego siedziby; c) nazwiska zarządzających transportem wskazanych w celu spełnienia warunku dobrej reputacji i kompetencji zawodowych lub, stosownie do przypadku, nazwisko przedstawiciela prawnego; d) rodzaj zezwolenia, liczbę pojazdów objętych zezwoleniemi, w stosownych przypadkach, numer seryjny licencji wspólnotowej oraz uwierzytelnionych odpisów.

Czy uważasz, że powyższy termin zawiadomienia jest wystarczający, czy ustawodawca polski powinien ten termin:

  1. Przedłużyć (na jaki okres czasu)…………………………………….

  2. Skrócić (na jaki okres czasu)………………………………………….

  3. Pozostawić bez zmian

 

Wyniki sondażu zostaną zaprezentowane na portalu JAZDAPRAWNA.PL (www.jazdaprawna.pl) oraz zgłoszone przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Uczestników Rynku Komunikacji Samochodowej i Transportu Drogowego „NAJLEPSZA DROGA” podczas prac stosownej podkomisji.

Oceń artykuł

Poprzedni artykułProjekty nowelizacji ustawy o czasie pracy kierowców
Następny artykułPolska i Rosja będą jutro negocjować ws. zezwoleń dla tirów

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj