Aż w 83% firm stwierdzono błędy oraz niekorzystne dla siebie zapisy w informacjach o warunkach zatrudnienia" kierowców Jaki jest stan dokumentacji w polskich firmach transportowych? Po kilku latach prowadzenia audytów prawnych w polskich firmach transportowych Kancelaria Prawna Viggen s.c.rozpoczyna publikację cyklu statystyk obrazujących stan dokumentacji w polskich firmach transportowych. Statystyki obejmują 37 elementów (z 82 elementów będących przedmiotem kontroli w trakcie audytu). Statystyka została sporządzona na podstawie raportów wybranych losowo w 100 firmach transportowych.
Koniecznie zobacz czy twoja firma odbiega od średniej…
Dla porządku trzeba zaznaczyć że poniższe zestawienie statystyczne obejmuje firmy małe, średnie duże oraz bardzo duże. Obejmuje przewoźników osób i rzeczy, w transporcie krajowym i międzynarodowym. Zestawienie obejmuje także przewoźników realizujących przewozy na potrzeby własne (jest to grupa prowadząca zdecydowanie najgorzej dokumentację w całej branży transportowej).
Statystyki Błędów Występujących w Firmach Transportowych:
(statystyka pokazuje procentowo ile firm posiadało nieprawidłowości w trakcie realizacji audytów pranych w firmach transportowych)
Statystyki błędów w firmach transportowych:
|
OBSZARY W KTÓRYCH WYSTĄPIŁY POSZCZEGÓLNE RODZAJE BŁĘDÓW W POLSKICH FIRMACH TRANSPORTOWYCH |
ILE PROCENT FIRM TRANSPORTOWYCH POSIADAŁO BŁĘDY DANEGO RODZAJU |
1 | Błędy w licencjach uprawniających do wykonywania krajowego/międzynarodowego/ zarobkowego transportu drogowego lub zaświadczeniach uprawniających do wykonywania przewozów na potrzeby własne. |
17% firm |
2 | Błędy dotyczące poświadczenia sytuacji finansowej pojazdów zgłoszonych do BOTM lub Starostwa |
73% firm |
3 | Błędy polegające na nie zgłoszeniu pojazdów do licencji lub zaświadczenia (min. 1 pojazd nie zgłoszony) |
27% firm |
4 | Błąd realizacji spedycji bez „licencji krajowej” |
12% firm |
5 | Błąd poświadczenia finansowego spedycji (obejmuje błąd wyboru formy lub ciągłości – dotyczy tylko firm wykonujących spedycję) |
33% firm |
6 | Błąd w obrębie certyfikatu kompetencji zawodowych |
8% firm |
7 | Błąd polegający na zatrudnianiu kierowców skazanych prawomocnymi wyrokami sądowymi z katalogu wskazanego w ustawie o transporcie drogowym (minimum jeden kierowca skazany) |
29% firm |
8 | Błędy w zaświadczeniach o spełnieniu wymogów (w zakresie niezgodności z zapisami orzeczeń lekarskich i psychologicznych) |
97% firm |
9 | Błędy polegające na nieprawidłowościach w dokumentacji kierowców zwolnionych, przechowywanej w ciągu 5 lat |
88%firm |
10 | Błędy dotyczące realizacji kursów dokształcających przez kierowców |
3% firm |
11 | Błędy polegające na nieprawidłowych zapisach w umowach o pracę kierowców |
74% firm |
12 | Błędy lub braki informacji o warunkach zatrudnienia lub zastosowanie rozwiązań niekorzystnych dla przewoźnika |
82% firm |
13 | Błędy polegające na nieprawidłowym zastosowaniu okresu rozliczeniowego dla kierowców (nie legalnego lub nie korzystnego dla firmy) |
91% firm |
14 | Błędy w orzeczeniach lekarskich lub ich brak (minimum
jeden kierowca w firmie transportowej) |
98% firm |
15 |
Błędy w orzeczeniach psychologicznych kierowców |
15% firm |
16 | Błędy z zaświadczeniach lekarskich (dla kierowców
zatrudnionych na podstawie umowy o pracę) lub ich brak |
97% firm |
17 | Błędy polegające ba braku sporządzania sprawozdawczości środowiskowej przez firmy transportowe |
99% firm |
18 | Błąd braku ewidencji czasu pracy (lub nieprawidłowości w ewidencji czasu pracy kierowców) w tym także niezgodności pomiędzy zapisami w ewidencji a zapisami na wykresówkach, plikach, oraz zaświadczeniach o działalności kierowcy |
85% firm |
19 | Błąd nie racjonalnego określenia zakresu godzin nocnych
(w sposób nie korzystny finansowo dla firmy) |
88% firm |
20 | Błędy w zapisach dotyczących urlopów w kartach urlopowych w kontekście zaświadczeń o działalności kierowców. (minimum 1 błąd w firmie transportowej) |
100% firm |
21 | Błąd nieprawidłowego (nie korzystnego dla firmy) rozliczania pracy kierowców w niedziele i święta |
32% firm |
22 | Błędy polegające na braku szkoleń BHP |
9% firm |
23 | Błędy polegające na braku oceny ryzyka zawodowego lub braku potwierdzenia przez kierowcę informacji o zapoznaniu się z ORZ |
70% firm |
24 | Błąd polegający braku książki kontroli |
34% firm |
25 | Błędy w zapisach regulaminu pracy |
100% firm |
26 | Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych -nielegalna likwidacja (tylko wśród tych firm które musiały go posiadać) |
70% firm |
27 | Błędy w zakresie ADR (umowy z doradcą, sprawozdawczość – tylko wśród tych firm które musiały go posiadać) |
12% firm |
28 | Błędy w zaświadczeniach o działalności kierowcy (błędy wzorów, dat, podpisów, sposobu wypełnienia) |
100% firm |
29 | Błędy w odbiorze przerwy (45 min. lub 15 + 30) – minimum jeden przypadek i nieopisanie go art 12/561/2006 WE |
100% firm |
30 | Błędy w zastosowaniu zaświadczeń z art 31 ustawy o czasie pracy kierowców, błędy wypełnienia, zastosowania, wypełnienia dat i godzin w kontekście opisów, obrysów na wykresówkach, plikach, wydrukach. (tzw.:żółte tarczki – tylko wśród firm które je stosowały) |
100% firm |
31 | Błąd nieprawidłowego stosowania art. 12 rozporządzenia 561/2006 WE |
94% firm |
32 | Błąd polegający na domniemaniu zastosowaniu przez kierowców nielegalnego wyłącznika tachografu |
15% firm |
33 | Błąd polegający na braku opisu brak imion/nazwisk na wykresówkach |
73% firm |
34 | Błąd polegający na braku lub błędnym opisie opisu miejscowości wyjazdu/przyjazdu |
36% firm |
35 | Błąd polegający braku lub błędzie opisu daty na wykresówkach |
65% |
36 | Błąd polegający na nieprawidłowym obrysie rewersów wykresówek |
97% |
37 | Błąd polegający na nieprawidłowym logowaniu karty kierowcy w tachografie cyfrowym (minimum 1 kierowca) |
99% firm |
Zestawienie obejmuje 100 losowo wybranych firm transportowych w których realizowaliśmy audyt prawny.
Praktycznie wszystkie ze wskazanych powyżej błędów można wyeliminować w blisko 100%. Profesjonalną pomoc w przedmiotowym zakresie świadczy Kancelaria Prawna Viggen s.c..