Strona główna Informacje prawne Aż w 83% firm stwierdzono błędy oraz niekorzystne dla siebie zapisy w...

Aż w 83% firm stwierdzono błędy oraz niekorzystne dla siebie zapisy w informacjach o warunkach zatrudnienia" kierowców

875
0
No Ratings Information Message

Aż w 83% firm stwierdzono błędy oraz niekorzystne dla siebie zapisy w informacjach o warunkach zatrudnienia" kierowców Jaki jest stan dokumentacji w polskich firmach transportowych? Po kilku latach prowadzenia audytów prawnych w polskich firmach transportowych Kancelaria Prawna Viggen s.c.rozpoczyna publikację cyklu statystyk obrazujących stan dokumentacji w polskich firmach transportowych. Statystyki obejmują 37 elementów (z 82 elementów będących przedmiotem kontroli w trakcie audytu). Statystyka została sporządzona na podstawie raportów wybranych losowo w 100 firmach transportowych.

Koniecznie zobacz czy twoja firma odbiega od średniej…

Dla porządku trzeba zaznaczyć że poniższe zestawienie statystyczne obejmuje firmy małe, średnie duże oraz bardzo duże. Obejmuje przewoźników osób i rzeczy, w transporcie krajowym i międzynarodowym. Zestawienie obejmuje także przewoźników realizujących przewozy na potrzeby własne (jest to grupa prowadząca zdecydowanie najgorzej dokumentację w całej branży transportowej).

Statystyki Błędów Występujących w Firmach Transportowych:

(statystyka pokazuje procentowo ile firm posiadało nieprawidłowości w trakcie realizacji audytów pranych w firmach transportowych)

 

Statystyki błędów w firmach transportowych:

 

OBSZARY

W KTÓRYCH WYSTĄPIŁY POSZCZEGÓLNE RODZAJE BŁĘDÓW W POLSKICH FIRMACH TRANSPORTOWYCH

ILE PROCENT FIRM TRANSPORTOWYCH POSIADAŁO

BŁĘDY DANEGO RODZAJU

1 Błędy w licencjach uprawniających do wykonywania krajowego/międzynarodowego/ zarobkowego transportu drogowego lub zaświadczeniach uprawniających do wykonywania przewozów na potrzeby własne.

 

 

17% firm

2 Błędy dotyczące poświadczenia sytuacji finansowej pojazdów zgłoszonych do BOTM lub Starostwa

 

73% firm

3 Błędy polegające na nie zgłoszeniu pojazdów do licencji lub zaświadczenia (min. 1 pojazd nie zgłoszony)           

27% firm

4 Błąd realizacji spedycji bez „licencji krajowej”

12% firm

5 Błąd poświadczenia finansowego spedycji (obejmuje błąd wyboru formy lub ciągłości – dotyczy tylko firm wykonujących spedycję)

 

33% firm

6 Błąd w obrębie certyfikatu kompetencji zawodowych

 

8% firm

7 Błąd polegający na zatrudnianiu kierowców skazanych prawomocnymi wyrokami sądowymi z katalogu wskazanego w ustawie o transporcie drogowym (minimum jeden kierowca skazany)

 

29% firm

8 Błędy w zaświadczeniach o spełnieniu wymogów (w zakresie niezgodności z zapisami orzeczeń lekarskich i psychologicznych)

 

97% firm

9 Błędy polegające na nieprawidłowościach w dokumentacji kierowców zwolnionych, przechowywanej w ciągu 5 lat

 

88%firm

10 Błędy dotyczące realizacji kursów dokształcających przez kierowców

 

3% firm

11 Błędy polegające na nieprawidłowych zapisach w umowach o pracę kierowców

 

74% firm

12 Błędy lub braki informacji o warunkach zatrudnienia lub zastosowanie rozwiązań niekorzystnych dla przewoźnika

 

82% firm

13 Błędy polegające na nieprawidłowym zastosowaniu okresu rozliczeniowego dla kierowców (nie legalnego lub nie korzystnego dla firmy)

 

91% firm

14        Błędy w orzeczeniach lekarskich lub ich brak (minimum

       jeden kierowca w firmie transportowej)

 

98% firm

15  

       Błędy w orzeczeniach psychologicznych kierowców

 

15% firm

16        Błędy z zaświadczeniach lekarskich (dla kierowców  

       zatrudnionych na podstawie umowy o pracę) lub ich brak

 

97% firm

17 Błędy polegające ba braku sporządzania sprawozdawczości środowiskowej przez firmy transportowe

 

99% firm

18 Błąd braku ewidencji czasu pracy (lub nieprawidłowości w ewidencji czasu pracy kierowców) w tym także niezgodności pomiędzy zapisami w ewidencji a zapisami na wykresówkach, plikach, oraz zaświadczeniach o działalności kierowcy

 

85% firm

19        Błąd nie racjonalnego określenia zakresu godzin nocnych 

       (w sposób nie korzystny finansowo dla firmy)

 

88% firm

20 Błędy w zapisach dotyczących urlopów w kartach urlopowych w kontekście zaświadczeń o działalności kierowców. (minimum 1 błąd w firmie transportowej)

 

100% firm

21 Błąd nieprawidłowego (nie korzystnego dla firmy) rozliczania pracy kierowców w niedziele i święta

 

32% firm

22 Błędy polegające na braku szkoleń BHP

9% firm

23 Błędy polegające na braku oceny ryzyka zawodowego lub braku potwierdzenia przez kierowcę informacji o zapoznaniu się z ORZ

 

70% firm

24 Błąd polegający braku książki kontroli

34% firm

25 Błędy w zapisach regulaminu pracy

100% firm

26 Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych -nielegalna likwidacja (tylko wśród tych firm które musiały go posiadać)

 

70% firm

27 Błędy w zakresie ADR (umowy z doradcą, sprawozdawczość – tylko wśród tych firm które musiały go posiadać)

 

12% firm

28 Błędy w zaświadczeniach o działalności kierowcy (błędy wzorów, dat, podpisów, sposobu wypełnienia)

 

100% firm

29 Błędy w odbiorze przerwy (45 min. lub 15 + 30) – minimum jeden przypadek i nieopisanie go art 12/561/2006 WE

 

100% firm

30 Błędy w zastosowaniu zaświadczeń z art 31 ustawy o czasie pracy kierowców, błędy wypełnienia, zastosowania, wypełnienia dat i godzin w kontekście opisów, obrysów na wykresówkach, plikach, wydrukach. (tzw.:żółte tarczki – tylko wśród firm które je stosowały)

 

 

100% firm

31 Błąd nieprawidłowego stosowania art. 12 rozporządzenia 561/2006 WE

 

94% firm

32 Błąd polegający na domniemaniu zastosowaniu przez kierowców nielegalnego wyłącznika tachografu

 

15% firm

33 Błąd polegający na braku opisu brak imion/nazwisk na wykresówkach

 

73% firm

34 Błąd polegający na braku lub błędnym opisie opisu miejscowości wyjazdu/przyjazdu

 

36% firm

35 Błąd polegający braku lub błędzie opisu daty na wykresówkach

 

65%

36 Błąd polegający na nieprawidłowym obrysie rewersów wykresówek

 

97%

37 Błąd polegający na nieprawidłowym logowaniu karty kierowcy w tachografie cyfrowym (minimum 1 kierowca)

 

99% firm

Zestawienie obejmuje 100 losowo wybranych firm transportowych w których realizowaliśmy audyt prawny.

Praktycznie wszystkie ze wskazanych powyżej błędów można wyeliminować w blisko 100%. Profesjonalną pomoc w przedmiotowym zakresie świadczy Kancelaria Prawna Viggen s.c..  

Oceń artykuł

Poprzedni artykułPodwójne opodatkowanie paliwa wwożonego na teren Niemiec
Następny artykułZwolnienie dyscyplinarne pracownika z powodu ciężkiego naruszenia obowiązków pracowniczych