Strona główna Informacje prawne Nowe niebezpieczne przepisy dla przewoźników. Dowiedz się jak nie utracić licencji oraz...

Nowe niebezpieczne przepisy dla przewoźników. Dowiedz się jak nie utracić licencji oraz CKZ

1518
0
No Ratings Information Message

Nowe niebezpieczne przepisy dla przewoźników. Dowiedz się jak nie utracić licencji oraz CKZ. Czy wiesz jakie procedury wdrożyć w swoim przedsiębiorstwie, aby zabezpieczyć swoją licencję (zezwolenie na wykonywanie transportu) oraz Certyfikat Kompetencji Zawodowych?

Nowe, rygorystyczne przepisy dla przewoźników, które weszły w życie w sierpniu 2013r, są doskonałą motywacją dla Kancelarii Prawnej Viggen, aby stworzyć nowy cykl szkoleń dla kadry zarządzającej. Podczas wykładów prawnicy specjalizujący się w dziedzinie prawa transportowego pokażą jak skutecznie zabezpieczyć firmę transportową przed utratą licencji oraz CKZ.

Podkomisja Infrastruktury zakończyła pracę nad nowelizacją ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw. Przewoźników zaskoczą bardzo poważne zmiany dostosowujące polskie prawo do wymagań rozporządzenia 1071/2009 WE oraz wymagań dyrektywy 15/2009 WE. Pokłosiem nowelizacji jest między innymi nowa formuła utraty Zezwolenia (licencji) oraz Certyfikatu Kompetencji Zawodowych. Rząd zaproponował w swoim projekcie nowelizacji, aby firmy transportowe traciły licencję oraz CKZ po stwierdzeniu zaledwie dwóch naruszeń w ciągu dwóch lat (o których mowa w załączniku IV do rozp. 1071/2009 WE).

Zaproponowana przez rząd treść art 7 pkt. 2) określała, że: „wymóg dobrej reputacji” który jest zgodnie z art 6 rozporządzenia 1071/20009 WE konieczny do korzystania licencji i CKZ – traci się jeżeli nałożono na nie (na przedsiębiorstwa – przypis) co najmniej dwukrotnie w okresie dwóch lat sankcje za naruszenie obowiązujących przepisów krajowych w zakresie określonym w załączniku nr IV do rozporządzenia 1071/2009 WE.
Załącznik nr IV do rozporządzenia 1071/2009 WE określa tzw.: wykaz „najpoważniejszych naruszeń”:

  1. Przekroczenie maksymalnych sześcio lub czternastodniowych okresów prowadzenia pojazdu o co najmniej 25 %.2. Przekroczenie, w rozliczeniu dziennym, o co najmniej 50 % maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy lub czasu – – odpoczynku trwającego nieprzerwanie przynajmniej 4,5 godziny.3. Brak tachografu

    4. Brak ogranicznika prędkości.

    5. Korzystanie z nielegalnego urządzenia, które może zmieniać zapisy w urządzeniach rejestrujących,

    6. Kierowanie pojazdem bez ważnego certyfikatu stwierdzającego zdatność do ruchu drogowego,

    7. Kierowanie pojazdem z poważnym uszkodzeniem między innymi układu hamulcowego, kierowniczego, kół/opon, zawieszenia lub podwozia,

    8. Transport towarów niebezpiecznych, których transport jest zakazany lub które są przewożone w sposób zakazany lub bez zezwolenia, lub bez oznaczenia ich w pojeździe jako towarów niebezpiecznych, i tym samym zagrożenie stanowienie zagrożenia życia lub środowiska.

    9. Przewóz osób lub towarów bez ważnego prawa jazdy.

    10. Posługiwanie się przez kierowcę sfałszowaną kartą kierowcy, kartą, której nie jest posiadaczem lub którą otrzymał na podstawie fałszywych oświadczeń lub sfałszowanych dokumentów.

    11. Przewóz towarów przekraczających o 20 % lub więcej maksymalną dopuszczalną masę całkowitą w przypadku pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 ton oraz przekraczających o 25 % lub więcej – w przypadku pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 ton.

Intencja jest szczytna, ale niewykonalna, ponieważ co najmniej na połowę okoliczności wskazanych w powyższym katalogu przewoźnik nie ma żadnego wpływu, a więc dlaczego ma to stanowić podstawę do utraty licencji i CKZ? Jaki wpływ ma przewoźnik na to że kierowca 300 km od bazy założył wyłącznik na tachograf albo że zniszczeniu uległa opona? – pyta Mariusz Miąsko – Prezes Stowarzyszenia „Najlepsza Droga” i Kancelarii Prawnej Viggen s.j.

Na posiedzeniu Podkomisji Infrastruktury w dniu 25.01.2013 roku, posłowie utrzymali (przegłosowali) dotychczasowy zapis, iż dobrą reputację traci się za 2 naruszenia w ciągu 2 lat z tym, że dodatkowo przyjęli zmodyfikowany zapis tym razem art 7d ustawy (druk 812), w którym nadal utrzymano zapis o utracie „dobrej reputacji”. Modyfikacja polega jedynie na tym, że obecnie licencji i CKZ nie będzie się traciło natychmiast po stwierdzeniu dwóch nieprawidłowości,tylko wcześniej BTM lub Starosta będzie musiał wszcząć postępowanie o utratę dobrej reputacji. Jednak dotychczas te same organy musiały wszcząć postępowanie o utratę licencji, więc nie ma żadnej radykalnej poprawy w tym zakresie.

Istotne jest jednak to, że organ ustalający czy doszło do utraty „dobrej reputacji” przedsiębiorcy transportowego i posiadacza CKZ będzie musiał ustalić czy:
– cofnięcie przewoźnikowi licencji będzie proporcjonalną reakcją za nałożone sankcje,
– naruszenia są prawomocne,
– ilość stwierdzonych naruszeń jest „nieznaczna w stosunku do skali prowadzonych operacji transportowych”,
– istnieje możliwość poprawy sytuacji w przedsiębiorstwie,
– istnieje interes społeczny z uwagi na wzrost poziomu bezrobocia w regionie, gminie lub miejscowości, lub utrudniałoby zaspokojenie potrzeb ludności w transporcie osób.

Uczestnictwo w szkoleniu pozwoli zapoznać się z podstawowymi technikami, które zagwarantują bezpieczeństwo prawne firmom transportowym. Prawnicy Kancelarii Prawej Viggen, będący ekspertami w dziedzinie prawa transportowego, w łatwy i przystępny sposób wytłumaczą jak, za pomocą kilku kroków, uniknąć surowych sankcji.

 

 

 

Niniejszy dokument podlega ochronie prawnej na mocy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r., Dz. U. 06.90.631 z późn. zm.).

Oceń artykuł

Poprzedni artykułDo końca roku e-myto na kolejnych 460 km dróg
Następny artykułDzięki kolejnej pomyłce MT zapłacisz mniej podczas kontroli

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj