Strona główna Kadry i Płace Kiedy za dyżur kierowcy należy płacić stawkę 50% a kiedy stawkę 100%?

Kiedy za dyżur kierowcy należy płacić stawkę 50% a kiedy stawkę 100%?

6104
0
5/5 (3)

W związku z dostępnymi na rynku różnorodnymi oprogramowaniami wspomagającymi przygotowywanie ewidencji czasu pracy kierowców oraz z bardzo różną interpretacją i sposobem rozliczania w programach dyżurów kierowców (50% płatnych oraz 100% płatnych), Kancelaria Prawna Viggen wystąpiła z oficjalnym zapytaniem do Głównego Inspektora Pracy w Warszawie. Odpowiedź zaprezentujemy na łamach naszej strony, jednakże w pierwszej kolejności chcielibyśmy, aby trafiła ona najpierw do Państwa. Na szczególną uwagę zasługują następujące zapisy:

 „(…) za czas dyżuru, z wyjątkiem dyżuru pełnionego w domu, kierowcy przysługuje czas wolny od pracy w wymiarze odpowiadającym długości dyżuru, a w razie braku możliwości udzielenie czasu wolnego – wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania…”

Jest to norma zapisana zarówno w Ustawie o czasie pracy kierowców jak i w lex generalis – Kodeksie pracy. Znamienitym natomiast dla przewoźników może okazać się dalszy zapis, odpowiedzi GIP dotyczący sytuacji w jakich kierowcom przysługuje wynagrodzenie za pełnienie dyżuru w wysokości 50% stawki:

 

„(…) za 30 lub 45 minutową, do której mają zastosowanie odpowiednie przepisy o dyżurze, oraz za czas dyżuru w czasie nieprzeznaczonym na kierowanie pojazdem w przypadku, gdy pojazd jest prowadzony przez dwóch lub więcej kierowców, kierowcy przysługuje wynagrodzenie w wysokości określonej w przepisach o wynagrodzeniu obowiązujących u danego pracodawcy, nie niższej jednak niż w wysokości połowy wynagrodzenia wynikającego z jego osobistego zaszeregowania (…)”

W związku z powyższym jednoznacznie wskazano, że za dyżur przysługuje wynagrodzenie 50% płatne tylko w dwóch przypadkach:

  1. odbierania obowiązkowej przerwy 30 minutowej dla kierowców wyłączonych spod Rozporządzenia 561 lub 45 minutowej (może być dzielona) dla kierowców podlegających normom Rozporządzenia 561. Wyjątek przerwa tzw.”śniadaniowa – 15 minutowa wliczana do czasu pracy”
  2. prowadzenia pojazdu w załodze – w sytuacji pozostawania kierowcy w dyspozycyjności.

Na koniec przypomnieć jeszcze należy, że czas dyżuru nie jest liczony do normy czasu pracy, co często błędnie jest interpretowane przez przewoźników lub kierowców.

Oceń artykuł

Poprzedni artykułJak zachować się podczas kontroli na drodze żeby nie zapłacić kary?
Następny artykułWzór zaświadczenia dla kierowcy obowiązujący na wyłącznie terenie Poski oraz Niemiec