Strona główna Aktualności Dnia O sytuacji polskich przewoźników na Radzie ds. Transportu

O sytuacji polskich przewoźników na Radzie ds. Transportu

699
0
No Ratings Information Message

O sytuacji polskich przewoźników drogowych po nałożonym przez Rosję embargu na produkty rolno-spożywcze, a także m.in. o postępach prac nad Jednolitą Przestrzenią Powietrzną rozmawiano podczas posiedzenia Rady ds. Transportu, która odbyła się 8 października 2014 r. w Luksemburgu. Stronę polską reprezentował wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Klepacki.

Podsekretarz stanu Zbigniew Klepacki zwrócił uwagę ministrom państw członkowskich UE, Komisji Europejskiej oraz włoskiej prezydencji na pogarszającą się sytuację polskich przewoźników drogowych w związku z nałożonym przez Rosję embargiem na produkty rolno-spożywcze oraz istotne utrudnienia w tranzycie tych towarów przez terytorium Rosji.  – Wielu polskich przewoźników straciło większość kontraktów i ma poważne kłopoty finansowe, niektóre znajdują się na skraju bankructwa. Problem embarga nie dotyczy jednak tylko polskich przewoźników, dlatego kwestia ta powinna zostać dokładnie przeanalizowana na szczeblu unijnym, tak aby pomóc sektorowi przetrwać ten kryzys  – powiedział wiceminister Klepacki. Wskazał również, że skutkiem embarga może być znaczące zakłócenie nie tylko rynku transportowego UE, ale również innych rynków, ze względu na silne połączenia między transportem a pozostałymi branżami gospodarki.

Poparcie dla polskich propozycji wyraziły Litwa, Łotwa i Grecja. Komisja Europejska obiecała, że przyjrzy się problemowi i szczegółowym postulatom Polski.

Podczas posiedzenia państwa członkowskie UE osiągnęły porozumienie polityczne w zakresie rozporządzenia dotyczącego dostępu do rynku usług portowych i przejrzystości finansowej portów oraz dyrektywy ułatwiającej transgraniczną wymianę informacji dotyczących przestępstw w ruchu drogowym.

Rada wysłuchała także raportu z postępów prac w budowaniu Jednolitej Przestrzeni Powietrznej, dyskutowała również nad przyszłością cywilnego wykorzystania systemów zdalnie pilotowanych statków powietrznych (dronów). Odbyła się debata kierunkowa nt. aktów prawnych mających uregulować jednolity europejski obszar kolejowy oraz otwarcie krajowego pasażerskiego transportu kolejowego (tzw. filar rynkowy IV pakietu kolejowego).

Wiceminister Klepacki, w imieniu Rządu RP, podpisał także umowę ustanawiającą radę wykonawczą dla kolejowego korytarza towarowego nr 8, przebiegającego z Belgii i Holandii przez Niemcy i Polskę do Litwy.

Komunikat Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju

 

Oceń artykuł

Poprzedni artykułO S19 w Parlamencie Europejskim
Następny artykułKarzą na podstawie przepisów, których w Polsce nie ma