Strona główna Informacje prawne UWAGA – kabotaż to nadal problem

UWAGA – kabotaż to nadal problem

1053
0
No Ratings Information Message

1 maja 2009 roku skończył się okres przejściowy na wykonywanie przewozów kabotażowych między innymi i dla Polskich firm transportowych ale problemy wcale nie znikły a wręcz przeciwnie. W jaki sposób przewoźnicy obecnie mogą wykonywać transport na terenie innych krajów członkowskich?

Kancelaria Prawna VIGGEN SC                                   Kraków, dnia 6 maja 2009 r.         ul. Opolska 18

31-323 Kraków

W dniu 1 maja 2009 roku skończył się okres przejściowy między innymi i dla polskich firm transportowych. Od tego dnia polscy przewoźnicy mają prawo, zgodnie z art. 1 Rozporządzenia Rady (EWG) nr 3118/93 do wykonywania czasowego zarobkowego drogowego transportu rzeczy.  Ponieważ żaden z artykułów Rozporządzenia nie precyzuje, co oznacza czasowy transport rzeczy, państwa unijne uregulowały to pojęcie w wewnętrznych przepisach.

Aby ułatwić przewoźnikom międzynarodowym funkcjonowanie Departament Transportu Drogowego Przewozy Międzynarodowe wystąpił do poszczególnych krajów unijnych z prośbą o informacje o obowiązujących w nich przepisach. Jak na razie odpowiedziało zaledwie kilka państw, w tym Niemcy i Węgry.

Od 1 maja 2009 na terenie Niemiec polski przewoźnik międzynarodowy może wykonać maksymalnie 3 przewozy w ciągu 7 dni od pierwszego rozładunku lub częściowego rozładunku.

Każdy przewoźnik wykonujący transport transgraniczny w celu przedłożenia osobie kontrolującej, musi posiadać uprawnienia do wykonywania przewozów z ładunkiem w ruchu międzynarodowym (a więc licencję wspólnotową) oraz np. list przewozowy CMR.

Dokumenty powinny zawierać następujące dane:

  1. nazwisko, adres, podpis nadawcy

  2. nazwisko, adres, podpis przedsiębiorstwa transportu towarowego

  3. nazwisko, adres, podpis odbiorcy, jak również po dokonanym rozładunku podpis odbiorcy i datę rozładunku

  4. miejsce i datę przejęcia towaru, jak również adres miejsca rozładunku

  5. zwyczajowy opis rodzaju towaru i jego opakowania

  6. wagę brutto towaru lub inne dane dotyczące ilości towaru

  7. numery rejestracyjne pojazdu lub naczepy.

Jednocześnie od Naczelnika Departamentu Transportu Drogowego Przewozy Międzynarodowe Pana Krzysztofa Lewczaka otrzymaliśmy informacje, iż na ukończeniu są prace nad ujednoliceniem na terenie całej Unii Europejskiej przepisów dotyczących kabotażu. Projekt w obecnym kształcie zbliżony jest do regulacji na terenie Niemiec. Wiadomo, że ma zacząć obowiązywać pół roku po uchwaleniu. Przewiduje się, że będzie to mniej więcej końcem 2009 lub początkiem 2010 roku.

Oceń artykuł

Poprzedni artykułSamozatrudnienie kierowców a obowiązujący stan prawny
Następny artykułWszystko na temat odpoczynku dziennego

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj