Strona główna Informacje prawne IRU przeciwne unijnej filozofii zmian w transporcie

IRU przeciwne unijnej filozofii zmian w transporcie

701
0
No Ratings Information Message

IRU przeciwne unijnej filozofii zmian w transporcie. Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) wyraża żal, że działania zaproponowane przez Komisję Europejską w białej księdze polityki transportu do 2050 roku podważają możliwość osiągnięcia systemu zintegrowanego transportu, co może też zagrozić utratą konkurencyjności tego systemu i gospodarki Europy. Przewodniczący Komitetu Transportu Towarów IRU Alexander Sakkers zadeklarował, że „branża transportu drogowego jest zdeterminowana, aby współpracować z wszystkimi instytucjami UE, rządami krajów, jak również producentami pojazdów i części do nich w celu dalszego zmniejszenia wpływu motoryzacji na środowisko naturalne i wprowadzenia zasady komodalności, przyjętej przez UE w 2006 roku”.

Jednakże IRU „zdecydowanie żałuje” wyboru, jaki dokonała Komisja Europejska zakładając wspieranie innych rodzajów środków transportu, w tym kolei, które „po prostu nie nadają się do tego zadania”, jak podkreślono w komunikacie.

Dlatego branża transportu drogowego sprzeciwia się projektowanym podwyżkom podatków, ceł i opłat, skierowanych wyłącznie do towarowego transportu drogowego. Środki te „będą używane do subwencjonowania innych rodzajów transportu, bez żadnych korzyści środowiskowych, ekonomicznych lub społecznych” – czytamy w stanowisku IRU.

Według przedstawicieli tej unii, opłaty za użytkowanie infrastruktury transportowej powinny być stosowane wobec wszystkich środków transportu, a przychody z opłat drogowych przydzielone do poprawy infrastruktury drogowej.

IRU uważa, że przyjęta z „Strategii…” zasada „zanieczyszczający płaci” (PPP – Polluter Pays Principle) nie jest „właściwą odpowiedzią na problem internalizacji zewnętrznych kosztów”. Jest ona „przestarzała ekonomicznie i mylna z punktu widzenia ochrony środowiska”. Zamiast tego IRU zaleca stosowanie zasady „najtańszy kosztowo nie płaci” (CCAP – Cheapest Cost Avoider Principle), jako sposobu zapewniającego wzrost gospodarczy i utrzymanie konkurencyjności transportu, a za którą to teorię prof. Ronald Coase otrzymał w 1991 r. nagrodę Nobla w dziedzinie ekonomii, przypomina IRU.

źródło: wnp.pl

Oceń artykuł

Poprzedni artykułPolska i Rosja będą jutro negocjować ws. zezwoleń dla tirów
Następny artykułPrzygotuj się do najnowszych zmian rewolucyjnych przepisów