Strona główna Archiwalne ale ciągle przydatne UWAGA! Kierowca pracujący w godzinach nocnych nie może skorzystać ze skróconego odpoczynku...

UWAGA! Kierowca pracujący w godzinach nocnych nie może skorzystać ze skróconego odpoczynku dziennego

117309
42
4.63/5 (48)

UWAGA! Kierowca pracujący w godzinach nocnych nie może skorzystać ze skróconego odpoczynku dziennego. Kancelaria Prawna Viggen sp.j. wyjaśnia w niniejszym opracowaniu prawnym jeden z najważniejszych problemów prawnych dotyczący zasad odbioru odpoczynku skróconego. 

Podobne publikacje na temat skutków pracy kierowcy w porze nocnej przeczytasz tu:

„To NIE całkiem prawda, iż kierowca pracujący w godzinach nocnych, może pracować max. 10 godz. w danej dobie”

Wykonywanie zawodu kierowcy często wiąże się z pracą nie tylko w dzień, ale także w nocy. Nie ulega wątpliwości, że praca w porze nocnej jest męcząca, dłuższa jazda za kierownicą sprawia, że kierowca staje się senny, dodatkowo często na drodze jest gorsza widoczność i oślepiają światła nadjeżdżających z przeciwka pojazdów.

W preambule dyrektywy 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego zaznaczono, że organizm ludzki jest w nocy bardziej wrażliwy na zakłócenia środowiska i na pewne uciążliwe formy organizacji pracy oraz, że długie okresy pracy w porze nocnej mogą być szkodliwe dla zdrowia pracowników i mogą zagrażać ich bezpieczeństwu oraz, ogólnie, bezpieczeństwu drogowemu.

Komentowana dyrektywa art. 3 pkt 2 lit. określa pojęcie:

  • „pory nocnej”: okres co najmniej czterech godzin, w rozumieniu prawa krajowego, między godziną 00.00 i godziną 07.00;
  • „praca w porze nocnej” oznaczającą każdą pracę wykonywaną w porze nocnej.

Jak porę nocną regulują przepisy ustawy o czasie pracy kierowców?

Przepis dotyczący wykonywania pracy w porze nocnej kierowcy zatrudnionego na podstawie umowy o pracę reguluje przede wszystkim art. 21 ustawy o czasie pracy kierowców, który stanowi, że w przypadku wykonywania pracy przez kierowcę w nocy, czas pracy nie może przekraczać 10 godzin w danej dobie.

(Pierwotne brzmienie w/w przepisu – gdy praca jest wykonywana w porze nocnej, przez co najmniej 4 godziny, czas pracy kierowcy nie może przekraczać 10 godzin w danej dobie).

Należy zauważyć, że z komentowanego przepisu wynika, iż ustawodawca użył sformułowania „wykonywanie pracy”, co nie oznacza tylko kierowanie pojazdem, ale również inne czynności określone w art. 6 omawianej ustawy tj.:

  • załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem,
  • nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym,
  • czynności spedycyjne,
  • obsługa codzienna pojazdów oraz przyczep,
  • inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu, rzeczy,
  • niezbędne formalności administracyjne,
  • utrzymanie pojazdu w czystości,
  • gotowość poza przyjętym rozkładem czasu pracy, kiedy kierowca pozostaje na stanowisku pracy,
  • przerwę w pracy trwającą 15 minut zaliczaną jako praca, która obligatoryjnie przysługuje, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej 6 godzin.

Czytaj więcej na ten temat w publikacji:

„POKAŻ SWOJEMU KIEROWCY JAK UZYSKAĆ DOSTĘP DO APLIKACJI VTS I NIE STRAĆ LICENCJI TRANSPORTOWEJ”

 

Co oznacza pojęcie „doby” w rozumieniu ustawy o czasie pracy kierowców?

Pojęcie doby w rozumieniu niniejszej ustawy, to 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której kierowca rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy, czyli nie jest tożsame z pojęciem doby astronomicznej.

Miesiąc Kwota dodatku za 1 godz. Wzór obliczenia dla podstawowego czasu pracy
Styczeń 1,73 zł (1.386 zł : 160 godzin) x 20%
Luty 1,73 zł (1.386 zł : 160 godzin) x 20%
Marzec 1,51 zł (1.386 zł : 184 godzin) x 20%
Kwiecień 1,73 zł (1.386 zł : 184 godzin) x 20%
Maj 1,65 zł (1.386 zł : 168 godzin) x 20%
Czerwiec 1,65 zł (1.386 zł : 168 godzin) x 20%
Lipiec 1,65 zł (1.386 zł : 168 godzin) x 20%
Sierpień 1,58 zł (1.386 zł : 176 godzin) x 20%
Wrzesień 1,58 zł (1.386 zł : 176 godzin) x 20%
Październik 1,65 zł (1.386 zł : 168 godzin) x 20%
Listopad 1,73 zł (1.386 zł : 160 godzin) x 20%
Grudzień 1,65 zł (1.386 zł : 168 godzin) x 20%

Podsumowując:

Powyższe zagadnienie dotyczące wykonywania pracy w porze nocnej przez kierowce zatrudnionego na umowę o pracę, jest zagadnieniem bardzo istotnym dla obu stron stosunku pracy. Dla pracownika jest to istotne ze względu na otrzymywanie z tego tytułu dodatku do wynagrodzenia za przepracowane godziny w nocy. Dla pracodawcy wiąże się to z koniecznością dostosowania rozkładu czasu pracy do przepisów prawnych, a ponadto ma on obowiązek sporządzić prawidłową ewidencję z uwzględnieniem godzin przepracowanych w porze nocnej przez pracownika oraz wypłacić mu należny dodatek z tego tytułu. Konsekwencją niewywiązania się przez podmiot zatrudniający na umowę o pracę z powyższego obowiązku może prowadzić do wyegzekwowania wobec niego kary przez Państwową Inspekcję Pracy. 

Aplikacja „VTS” wskaże kierowcy i przewoźnikowi wymiar pracy w przypadku pracy w godzinach nocnych

Po wejściu w życie rozporządzenia 2016/403 UE oraz po ostatniej nowelizacji Ustawy o transporcie drogowym podstawowe zagrożenie wynika z obowiązku skrócenia wymiaru pracy do 10 godzin (w ciągu każdych 24 godzin) w przypadku pracy w godzinach nocnych („kwalifikowanych). Niedopełnienie tego obowiązku skutkuje sankcjami finansowymi oraz wszczęciem postępowania w sprawie utraty dobrej reputacji a w konsekwencji utraty Licencji Transportowej. Na szczęście kierowcy i przewoźnicy mają do dyspozycji darmową aplikację VTS, dzięki której w kabinie ciężarówki lub, firmie, domu za pomocą smartfona, tabletu lub dowolnego komputera mogą niemalże natychmiast uzyskać informację:

  1. W jakim przedziale czasu mają „szukać” owych 24 godzin;
  2. Ile jeszcze kierowcy pozostało „wolnego” czasu w danych 24 godzinach, w których będą mogli jeszcze wykonywać pracę.

Wyliczanie maksymalnego 10 godzinnego wymiaru pracy a dostępne jest w aplikacji VTS w pełni darmowo  dla:

– poszczególnych kierowców (polskich i zagranicznych firm), także bezpośrednio w kabinie,

– pracodawców,

– posiadaczy CKZ,

– biur rozliczających pracę kierowców,

– ITD,

– Policji,

– PIP.

VTS Project logo

 

W celu wyliczenia 10 godzin, wystarczy wykonać zaledwie dwa kroki:

Krok 1. Wchodzimy na stronę www.VTSproject.pl (następnie klikamy w przycisk KUP TERAZ a następnie klikamy w przycisk „DO 10-CIU KIEROWCÓW ZA DARMO”   i zarejestrujemy w 2 minuty własne konto  – rejestracja tylko za pierwszym razem) Kierowcy rejestrują się tak, jakby byli firmą.

Krok 2. Wgrywamy pliki DDD (wgranie trwa kilka sekund), przechodzimy do kalendarza i odczytujemy wynik.

Aplikacja VTS pozwala wykazać ile czasu pozostało kierowcy do realizacji pracy zarówno w dobie pracowniczej (zgodnie z prawem polskim) jak i w każdym 24-godzinnym okresie (zgodnie z prawem UE).

Operacja wyliczenia wraz z pierwszą rejestracją za pierwszym razem trwa około 3 minut.

Operacja wyliczenia za każdym kolejnym razem trwa około 30 sekund.

Więcej na temat skutków pracy kierowcy w porze nocnej przeczytasz w tej publikacji:

„Zaloguj się i za darmo wylicz 10 godzin pracy – INSTRUKCJA logowania kierowcy/spedytora do systemu VTS wyliczającego 10 godz pracy kierowcy”

 

 

Karolina Otfinowska
Prawnik Kancelarii Prawnej Viggen sp.j.
Pomysłodawca i nadzór prawny oraz merytoryczny nad opracowaniem:
Dr Mariusz Miąsko – Prezes Kancelarii Prawnej Viggen sp.j.

 

 

Niniejszy dokument podlega ochronie prawnej na mocy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r., Dz. U. 06.90.631 z późn. zm.).

Oceń artykuł

Poprzedni artykułBędzie nowa ustawa o płacy minimalnej
Następny artykułPodwójne kontrole przedsiębiorstw, czyli sposób PIP i ITD na ratowanie budżetu RP

42 KOMENTARZE

  1. Pięknie, wyczerpująco i obiektywnie napisane-wytłumaczone. Moj pracodawca już nie miał argumentów,
    gdy mu podesłalem ten link, na powyższe, by mi kazać jeździc po nocy według jego uznania. Wiekszosc pracodawcow zatrudniajacych kierowcow probuje traktowac ich jak „debili”….gdzie sami odbiegaja od normy.
    Pozdrawiam.

    • może pracodawca nie znał dokładnie jak to jest z tymi godzinami nocnymi…na radio wysłuchałem wielu wersji i bądź i bądź tu madry która jest własciwa tym bardziej, że praca w godzinach nocnych opiera się na dwóch niejednolitych ustawach (PIP i ITD)

  2. Czyli jeśli czas nocny jest w godzinach od 00:00 do 07:00 i zalicza się co najmniej 4h pracy w tym okresie czasowym by zakwalifikować to do nocki,to jeśli ruszę o godzinie 03:01 to w tym oknie czasowym daje nam tylko 3:59 pracy.To co?już nie zalicza się do nocnej jazdy??

    • 3:59 to nie 4:00. Brakuje 1 minuty. Czas pracy, o którym myślą kierowcy, nie jest tym, co w wymienionych wyżej przepisach. Na „łóżku” kierowcy leci tzw. Czas pracy, ale wg. przepisów prawa pracy nie leci. Dopiero włączenie „młotków” lub „kwadratu” liczy czas pracy nocnej.

      • To co kolega napisał jest prawda , często kierowcy robią rozładunki i zaladunki na pauzie przez to pracują w nocy nawet do 15 godz ale prawnie nie przekroczą 10 godz pracy bo mają np 6 godz pauzy , wszystko zależy od tego czy ktoś szanuje swoją pracę czy też woli być miłym i uczynnym dla pracodawcy , wybór należy do kierowcy , pzdr

      • ”pory nocnej”: okres co najmniej czterech godzin, w rozumieniu prawa krajowego, między godziną 00.00 i godziną 07.00.
        Minimum 4h musisz mieć w tym czasie pauzy, czyli musisz ruszyć o 4:01 wtedy jest dobrze. Też się właśnie nad tym zastanawiałem. Ale ruszając o 3:01 nie masz „co najmniej 4h” tylko 3:01 brakuje 1h bo można by napisać że 59min ale zawsze na Tacho dobrze jest zrobić minutę więcej czyli np pauzę nie 45minut tylko 46 itp

    • Jeśli chcesz ruszyć wcześniej niż o 4.00 to nie masz zachowanych 4 godzin odpoczynku i brakuje Ci 59 minut a nie tylko jedna, jeśli byś skończył o 3.01 to brakła by wtedy minuta czyli 100zł mandatu mniej więcej. Pozdrawiam.

  3. Mobilki pytanko, zaczynam prace o 23:00 ale moja ciezarowka czesto jest niezaladowana, szef upiera sie zeby do momentu wyjazdu przelaczyl tacho na koperte, czy musze tak zrobic i czy to sie liczy do czasu pracy bo jak wiem to nie, bo czesto jest tak ze nikt nie wie ile bede czekac bywa i tak ze czekam 2-3 godziny czyli od 23:00 zaczynajac powinienem skonczyc prace o 9:30 tak? (23:00 start, 45min przerwy,15/30min z czego 15min liczy sie do czasu pracy, koniec o 9:30 rano) a jak postoje powiedzmy godzine na kopercie to wydluza mi sie czas pracy i wtedy koniec o 10:30 itd tak? Czy szef moze wymagac odemnie przelaczania tacho na koperte przed zaladunkiem?

  4. Chory przepis.jezeli ja lepiej funkcjonuje w nocy niz w dzien bo tak mam od kolyski ze w dzien spalem a w nocy hasalem to dlaczego taka osoba nie moze wypracowac normalnych h.jak jestescie zmeczeni to spijcie i dajcie innym pracowac a nie robic komus pod gore Pani Karolino

    • Chory to jestes ty.W nocy sie spi a w dzien funkcjonuje.To ze dobrze jest tobie nie znaczy ze 10 ciu innym bedzie tak samo.Pracowawcy wykorzystuja kierowcow na potege,trzeba posiadac tytanowy kregoslup w tym zawodzie aby praca dawala to czego oczekujesz, bo gdyby nie regulacje czasu pracy to dla nich moglbys jezdzic 24h/dobe.Ty sie dla spedycji nie liczyc,licza sie kilometry.Czas to pieniadz a kierowca ma go zbierac kosztem swojego zdrowia.Zacznij przestawiac sie na dniowki bo zycie ci ucieka czlowieku.

  5. Niech pokazuje a sefuncio mu w oczy powie że lepszego nie ma od niego a za plecami mu dupę obsmaruje że takich idiotów mu trzeba… Psujesz robotę innym i pokazujesz że zawód kierowcy można szmacić… Kolega wyżej dobrze mówi noc jest od spania puknięcia starej i wypoczynku a nie od jeba.. ciężarówka…

  6. Jak dla mnie to trzeba być ograniczonym umysłowo aby twierdzić ,że zabranie czasu odpoczynku jest zwiększeniem bezpieczeństwa i wygody pracy kierowcy. Tylko ktoś ograniczony umysłowo jest w stanie wymyślić ,że w nagrodę za pracę nocną zabrany zostanie mu czas odpoczynku.
    W normalnej sytuacji przy 9-ciu godzinach jazdy miałem szansę nawet do 6-ciu godzin na przerwy i odpoczynki. Teraz wg pomysłu jakiegoś idioty zza biurka pozostaje mi tylko 1-na godzina na odpoczynek.
    To jest zagrożenie dla życia i zdrowia kierowców w ruchu lądowym – i to na skalę masową.
    Najgorsze jest to ,że ciemnota którą okrada się z czasu wolnego jeszcze wyraża euforię.
    Pomijam zgraje pasożytów , którzy nie mając nic wspólnego z realnym transportem i rozumieniem pracy kierowcy – będą zapewne nieźle z tego żyli.

    • Masz rację. Ale te matoły się cieszą bo mogą krócej pracować. Bzdura. Jeszcze jedno. Gdy zaczniesz pracę o godzinie 00.00 to kończysz o 10.00. Odpoczynek 11 godzin i czas start o 21.00 czyli latem kierowca wypoczenty jak po urlopie w Tajlandii

      • Czas pracy i jazdy. Czasu przerwy w ten czas nie liczymy. A więc jak zrobisz 1h przerwy to wychodzi 11 godzina -15 minut przerwy ustawowej na każdym stanowisku, nie tylko kierowcy odebrany przed upływem 6h pracy. Pamiętajmy, że jazda to też praca. Pozdrawiam.

      • Powiem tylko tyle że nikt po jednym piwie tych przepisów nie wymyślił bo musiało być co najmniej dwóch facetów I dwie skrzynki żubra

    • Nie rozumiesz tekstu i rozporządzenia
      W nocy możesz mieć 10 h pracy, a w dzień 13 lub 15. Mowa jest o pracy, a nie o czasie prowadzenia pojazdu. Jak będziesz miał załadunki na łóżku, a nie na młotkach to oszukujesz siebie. Tyle w temacie.

  7. Powyższy „artykuł” stanowi zlepek różnych informacji – pomiędzy którymi ciężko doszukać się jakiegokolwiek ciągu logicznego.
    FAŁSZYWA teza zawarta w tytule – w żaden sposób nie tylko nie została udowodniona, ale nie została nawet wzmiankowana (sic!) w żadnym z bardzo luźno powiązanych ze sobą fragmentów tego dziwnego tekstu…

    Należy zauważyć, że pojęcie „czas pracy” i dotyczące tego czasu limity – zostały określone w Dyrektywie 2002/15/WE i wydanych na jej podstawie aktach krajowych (w Polsce – Ustawa o czasie pracy kierowców; Uocpk).
    Tymczasem definicja pojęcia „skróconego odpoczynku dziennego” (właściwie: „skróconego dziennego okresu odpoczynku”) znajduje się w zupełnie odrębnych aktach prawnych, tj. Rozporządzeniu (WE) Nr 561/2006 oraz Umowie AETR.

    Każdy z wyżej wymienionych aktów prawnych (D2002/15/WE, Uocpk, R561/2006, AETR) ma WŁASNY „słowniczek pojęć” – i pojęcia występujące w jednym akcie prawnym wcale nie muszą występować w akcie innym (co więcej – ta sama nazwa może oznaczać co innego…).
    Jedynie R165/2014 (dotyczące tachografów) odwołuje się do NIEKTÓRYCH pojęć z D2002/15/WE oraz R561/2006. Bynajmniej nie wynika z tego jednak, że wszystkie akty prawne dotyczące kierowców mają cały słownik wspólny. NIE MAJĄ.

    Pojęcie „skrócony odpoczynek dzienny” – NIE WYSTĘPUJE w D2002/15/WE.
    Z kolei pojęcia „czas pracy” i „pora nocna” – NIE ISTNIEJĄ w R561/2006 i Umowie AETR.

    Nie ma zatem ŻADNEGO POWIĄZANIA pomiędzy „porą nocną” (z D2002/15/WE) i „skróconym odpoczynkiem dziennym” (z R561/2006 i AETR) – a w szczególności rzekomego zakazu odbierania odpoczynku dziennego skróconego w dobie, w której kierowca pracował w porze nocnej.

    Teza tytułowa JEST FAŁSZYWA – i oczywiście NIEUDOWODNIONA, ponieważ nie da się udowodnić FAŁSZU.

    Zadaniem tak sformułowanego tytułu było chyba tylko przyciągnięcie zaintrygowanych pleno titulo Czytelników. :/

    • Jest tylko małe ale,godziny nocne są zapisane w kodeksie pracy i obowiązują pracowników zatrudnionych na umowę o pracę,i z tego to wynika teraz kontrolę nad czasem pracy przejęła itd od co.

      • Uprawnienia inspektorów transportu drogowego nie wynikają z zapisów ustawy Kodeks Pracy lecz z ustawy o transporcie drogowym (utd). Art. 55 utd określa zakres czynności podejmowanych przez inspektorów, natomiast art. 68 utd wskazuje podmioty oraz zakres kontroli jakiemu są poddawani. Treść art. 68 ust. 1 pkt 2 utd wskazuje, że kontrola Inspekcji Transportu Drogowego w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących pracy w porze nocnej nie odnosi się do kierowców zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Jest to ewidentna niedoróbka legislacyjna, niemniej jednak dająca możliwość uchylenia się od odpowiedzialności za przekroczenie 10 godzinnego czasu pracy gdy ta wykonywana jest w porze nocnej przez kierowcę zatrudnionego na podstawie stosunku pracy.

  8. Co jeśli w porze nocnej kierowca zrobi 3 godziny pauzy czy może wydłużyć czas pracy na 13 godzin zrobić później 11 pauzy i zamknąć dobę ?

  9. Chyba wiadomo że w gąszczu tych przepisów chodzi tylko o możliwość zwiekszania wpływów do budżetu państwa. A jak kolega wyżej wspomniał, to ja wiem najlepiej kiedy chce mi się spać. To człowiek ma być wypoczęty a ni tachograw odpowiednio ustawiony.

    • Przede wszystkim firma musi ustalić od której do której obowiązują te 4 h nocne ,i musisz to mieć na papierze ze sobą do kontroli itd,do tej pory kontrola tego była w gestii pip i nikt tego nie kontrolował.wtedy będziesz wiedział kiedy ruszyć

      • Dokumenty wymagane podczas kontroli drogowej wymieniono w art. 87 ustawy o transporcie drogowym. Powyższy przepis nie nakłada na kierowcę obowiązku posiadania przy sobie dokumentu wskazującego porę nocną przyjętą przez pracodawcę. Zatem w odniesieniu do kontroli drogowej raczej trudno będzie nałożyć karę na podstawie lp. 5.12 załącznika nr 3 ustawy o transporcie drogowym za przekroczenie dopuszczalnego dobowego 10 – godzinnego czasu pracy jeżeli praca wykonywana jest w porze nocnej.

    • Jesli bedziesz pracowal minimum 4 godziny w okresie 24-7 to sie lapiesz ale jesli zaczynasz o 5 rano to tylko 2 godziny wiec juz cie to nie obejmuje i mozesz 13 godzin prqcowac.

  10. Ciągle ktoś chce mnie uszczęśliwiać i chronić, decydować o tym kiedy i ile czasu mogę pracować, gdzie spać, o jakiej porze itd. itp. Kilka wpisów słusznie neguje tak bardzo posuniętą ingerencję w aktywne funkcjonowanie poszczególnych organizmów, ale jak czytam, całkiem sporo osób uwielbia, by nimi sterować. Nic mi do tego, mają prawo wyrażać swoje opinie, lecz apeluję teraz do nich, proszę, nie traktujcie tych którzy mają je odmienne jak niedorozwiniętych. Potrafię wyrazić swoje zdanie i nie wykonuję bezmyślnie wszystkich poleceń ludzi koordynujących moją pracę. W sytuacji, kiedy sugerują mi bym robił coś wbrew zdrowemu rozsądkowi potrafię się sprzeciwić. I tyle. Więc nie mów mi jeden z drugim, że te regulacje chronią mnie przed dwudziestoczterogodzinną pracą. Przed tym chronię się sam , A jak ktoś nie potrafi to w bek i …do urzędnika. ,,Plosę pana, plosę pani bo on mnie biiiije” ,,Gdzie ci mężczyźni […]”

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj