Strona główna Aktualności Dnia Co czeka branżę TSL w Nowym Roku? Przewodnik dla kierowców i przewoźników

Co czeka branżę TSL w Nowym Roku? Przewodnik dla kierowców i przewoźników

290
0
5/5 (3)

Wraz z początkiem roku 2024 szykuje się wiele zmian, które będą miały wpływ na branżę TSL. Wszelkie kwestie związane z nadchodzącymi zmianami prezentujemy w poniższym zestawieniu. 

1. AUSTRIA – zmiany w opłatach drogowych od 1 stycznia 2024 roku za pojazdy ciężarowe zgodnie z unijną dyrektywą w sprawie kosztów infrastruktury która przewiduje redukcję emisji CO2 związanej z transportem. Do składników opłaty za przejazd ciężarówki na które składa się koszt zużycia infrastruktury oraz koszt związany z hałasem i zanieczyszczeniami powietrza dochodzi również koszt emisji CO2.

2. CZECHY – od 1 stycznia 2024 roku obowiązuje podpisana przez prezydenta Czech nowelizacja ustawy o ruchu drogowym. Nowelizacja upraszcza i zwiększa przejrzystość systemu punktów karnych, oraz zaostrza kary za najpoważniejsze i najbardziej niebezpieczne wykroczenia. Kolejną zmianą jest pojawienie się większej ilości znaków zakazu na autostradzie D1 aby uniemożliwić kierowcom ciężarówek jazdę lewym pasem i wyprzedzanie. Za złamanie zakazu zgodnie z prowadzoną nowelizacją ustawy na kierowców zostaną nałożone surowsze kary.

3. FRANCJAZmiana stawek w ramach układu zbiorowego dla transportu drogowego

4. HOLANDIAZmiany w zakresie ustalania płacy minimalnej

5. NIEMCY – od 1 grudnia 2023 roku zgodnie z decyzją niemieckiego rządu opłata za korzystanie z dróg federalnych została zwiększona o koszty emisji CO2 dla pojazdów o DMC powyżej 7,5t. Natomiast od 1 lipca 2024 roku opłatami drogowymi zostaną objęte również pojazdy o DMC powyżej 3,5t.

Zmiana stawki płacy minimalnej

6. POLSKAZmiany w płacy minimalnej

7. RUMUNIA – państwo przymierza się do stworzenia nowego systemu monitorowania towarów, które wjeżdżają na teren kraju w ramach przewozu docelowego bądź tranzytu.

8. UNIA EUROPEJSKA – od 21 sierpnia 2024 roku wszystkie nowo zarejestrowane pojazdy samochodowe o DMC powyżej 3,5t oraz autobusy muszą być wyposażone w tachograf inteligentny drugiej generacji. Natomiast do końca roku 2024, w pojazdach używanych w ruchu międzynarodowym, należy obowiązkowo wymienić tachografy analogowe oraz cyfrowe czyli tachografy instalowane w pojazdach dopuszczonych do ruchu przed 15 czerwca 2019 roku.

Karolina Grzelec,

prawnik,

Kancelaria Prawna Viggen

Oceń artykuł

Poprzedni artykułZwiązek Zawodowy Inspekcji Transportu Drogowego apeluje o pomoc do polskich przewoźników!
Następny artykułPłaca minimalna we Francji. Ile wypłacić kierowcy od stycznia 2024?
Specjalista w zakresie dokumentacji w Kancelarii Prawnej Viggen. Helpdesk i operator aplikacji VTS do rozliczania czasu pracy i wynagrodzeń kierowców. Masz pytania do artykułu? Skontaktuj się ze mną: ak@viggen.pl, ak@vtsproject.pl, tel. +786 137 850

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj