Strona główna Informacje prawne Czym różni się "Grafik Pracy Kierowcy" od "Planu Pracy Kierowców" (harmonogramu)?

Czym różni się "Grafik Pracy Kierowcy" od "Planu Pracy Kierowców" (harmonogramu)?

2250
0
5/5 (1)
W odpowiedzi na bardzo duże zainteresowanie przewoźników osób na liniach regularnych do 50 km poprzednimi publikacjami w tym temacie, postanowiliśmy wyjaśnić jedną z kluczowych kwestii. Przewoźnicy zadają stale pytania: „Czym różnią się specjalistyczne programy zarządzające transportem oraz wykonujące „grafiki pracy kierowców” i „grafiki jazdy pojazdów” od programu Bus Manager do wykonywania „planów pracy kierowców” (harmonogramów)?
Należy zaznaczyć, że różnice pomiędzy aplikacją Bus Manager oraz innymi aplikacjami do zarządzania transportem są zasadnicze i programy te posiadają zupełnie odmienne przeznaczenie.
 
WYKAZ UWAG:
 
1. Aplikacje do zarządzania transportem, są zazwyczaj bardzo rozbudowane, rzetelne i niezwykle pomocne w układaniu „grafików” dla kierowców oraz organizacji wykorzystania taboru.
2. Problem jednak w tym, że „grafiki” nie mogą być przedstawione podczas kontroli w firmie, gdyż nie uwzględniają podstawowych norm zapisanych w ustawie o czasie pracy kierowców oraz norm kodeksu pracy. Bus Manager tworzy natomiast „plany pracy” – zwane harmonogramami – które każda firma wykonująca przewozy regularne do 50 km posiadać MUSI. Plany pracy (wymagane przepisami rozdziału 4a ustawy o czasie pracy kierowców) są obowiązkowe i muszą być wykonywane na co najmniej 1 miesiąc do przodu. (W praktyce dla lepszego zarządzania transportem należy je wykonać nawet na kilka miesięcy do przodu bo w innym przypadki firma nie będzie znała minimalnej ilości kierowców jaką musi posiadać w poszczególnych miesiącach z uwagi na różną długość kolejnych miesięcy).

„Grafiki” pracy kierowców każda firma tworzyć może jeśli uzna to za stosowne – natomiast „plany pracy” zgodne z przepisami rozdziału 4a ustawy o czasie pracy kierowców każda firma prowadzić MUSI .

3. Aplikacja Bus Manager automatycznie wykonuje drugi OBOWIĄZKOWY  dokument a mianowicie „ewidencję czasu pracy kierowcy” na podstawie przepisów kodeksu pracy.

Ewidencja czasu pracy kierowców MUSI ściśle odzwierciedlać pracę wykonywaną w ramach „planów pracy” (harmonogramów) i nie może odzwierciedlać pracy z „grafików” (chyba że są one ściśle stworzone na podstawie harmonogramów – I TAK WŁAŚNIE POWINNO BYĆ).

Reasumując: Większość aplikacji do zarządzania transportem jest zapewne bardzo dobra i wytwarza dużo bardzo przydatnych ale zaledwie….FAKULTATYWNYCH dokumentów, które przewoźnicy mogą ale nie muszą prowadzić. Natomiast Bus Manager wykonuje 3 dokumenty z których DWA są OBOWIĄZKOWE i firma MUSI je posiadać i muszą być ze sobą ściśle skorelowane.

Oceń artykuł

Poprzedni artykułWażne dla przewoźników osób na liniach regularnych do 50 km
Następny artykułBardzo ważne dla przewoźników osób na liniach regularnych do 50 km