5/5 (1) W odpowiedzi na bardzo duże zainteresowanie przewoźników osób na liniach regularnych do 50 km poprzednimi publikacjami w tym temacie, postanowiliśmy wyjaśnić jedną z kluczowych kwestii. Przewoźnicy zadają stale pytania: „Czym różnią się specjalistyczne programy zarządzające transportem oraz wykonujące „grafiki pracy kierowców” i „grafiki jazdy pojazdów” od programu Bus Manager do wykonywania „planów pracy kierowców” (harmonogramów)?
Należy zaznaczyć, że różnice pomiędzy aplikacją Bus Manager oraz innymi aplikacjami do zarządzania transportem są zasadnicze i programy te posiadają zupełnie odmienne przeznaczenie.
WYKAZ UWAG:
1. Aplikacje do zarządzania transportem, są zazwyczaj bardzo rozbudowane, rzetelne i niezwykle pomocne w układaniu „grafików” dla kierowców oraz organizacji wykorzystania taboru.
2. Problem jednak w tym, że „grafiki” nie mogą być przedstawione podczas kontroli w firmie, gdyż nie uwzględniają podstawowych norm zapisanych w ustawie o czasie pracy kierowców oraz norm kodeksu pracy. Bus Manager tworzy natomiast „plany pracy” – zwane harmonogramami – które każda firma wykonująca przewozy regularne do 50 km posiadać MUSI. Plany pracy (wymagane przepisami rozdziału 4a ustawy o czasie pracy kierowców) są obowiązkowe i muszą być wykonywane na co najmniej 1 miesiąc do przodu. (W praktyce dla lepszego zarządzania transportem należy je wykonać nawet na kilka miesięcy do przodu bo w innym przypadki firma nie będzie znała minimalnej ilości kierowców jaką musi posiadać w poszczególnych miesiącach z uwagi na różną długość kolejnych miesięcy).
„Grafiki” pracy kierowców każda firma tworzyć może jeśli uzna to za stosowne – natomiast „plany pracy” zgodne z przepisami rozdziału 4a ustawy o czasie pracy kierowców każda firma prowadzić MUSI .
3. Aplikacja Bus Manager automatycznie wykonuje drugi OBOWIĄZKOWY dokument a mianowicie „ewidencję czasu pracy kierowcy” na podstawie przepisów kodeksu pracy.
Ewidencja czasu pracy kierowców MUSI ściśle odzwierciedlać pracę wykonywaną w ramach „planów pracy” (harmonogramów) i nie może odzwierciedlać pracy z „grafików” (chyba że są one ściśle stworzone na podstawie harmonogramów – I TAK WŁAŚNIE POWINNO BYĆ).
Reasumując: Większość aplikacji do zarządzania transportem jest zapewne bardzo dobra i wytwarza dużo bardzo przydatnych ale zaledwie….FAKULTATYWNYCH dokumentów, które przewoźnicy mogą ale nie muszą prowadzić. Natomiast Bus Manager wykonuje 3 dokumenty z których DWA są OBOWIĄZKOWE i firma MUSI je posiadać i muszą być ze sobą ściśle skorelowane.