PAKIET MOBILNOŚCI ZOSTAŁ PRZYJĘTY PRZEZ KOMISJĘ TRANSPORTU PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO – CO TO OZNACZA DLA PRZEWOŹNIKÓW?
Temat kontrowersyjnego pakietu mobilności powraca jak bumerang budząc za każdym razem frustrację przewoźników. Emocje są uzasadnione, gdyż wejście w życie tych niekorzystnych dla Polski przepisów w znacznym stopniu wpłynęłoby na branżę transportową. Nastąpiłaby totalna rewolucja w funkcjonowaniu przedsiębiorstw transportowych w Europie. Być może niektóre z nich nie byłyby w stanie przetrwać takich zmian. Kryzysem mogłaby zostać objęta nie tylko Polska, ale także – m in. Węgry, Chorwacja, Litwa, Rumunia i Bułgaria. Czy mamy się czego obawiać? Czy rzeczywiście powinniśmy przygotować się na transportową apokalipsę?
Ile mamy czasu?
Przypomnijmy – 12.12.2019 r. zostało przyjęte porozumienie ws. nowych przepisów reformujących zasady funkcjonowania firm transportowych w UE. Polska oraz 9 innych państw głosowało przeciw, jednak nie wystarczyło to do zablokowania pakietu.
W dniu 21.01.2020 r. kontrowersyjne przepisy zostały poparte przez komisję transportu Parlamentu Europejskiego. Jak wyglądają następne etapy procedury? W pierwszej kolejności regulacje muszą być teraz zaakceptowane przez Radę UE (w jej skład wchodzą wszystkie państwa członkowskie), a następnie przegłosowane przez europosłów w trakcie głosowania plenarnego w Strasburgu. Na tym etapie jest jeszcze możliwość zgłaszania poprawek do pakietu, istnieje zatem możliwość złagodzenia, bądź odrzucenia niektórych uregulowań. Czy do tego dojdzie? Wszystko w rękach europosłów. Polska oraz kraje, które zostałyby najbardziej poszkodowane przez pakiet mobilności, będą na pewno prężnie współpracować w tym zakresie. Głosowanie plenarne przewidziane jest na maj. Porozumienie następnie będzie przyjęte przez Parlament Europejski oraz państwa członkowskie. Cała procedura powinna potrwać maksymalnie do marca/kwietnia 2021 r. O postępach prac będziemy informować Państwa na bieżąco.
Aktualne założenia pakietu mobilności
Gdyby pakiet mobilności został przyjęty w obecnym brzmieniu (bez poprawek), główne jego założenia brzmiałyby następująco:
– obowiązek powrotu ciężarówki do kraju siedziby co 8 tygodni,
– operacje kabotażowe bez zmian: 7 dni i 3 operacje, ALE wprowadzenie 4-dniowej przerwy pomiędzy kolejnymi operacjami kabotażowymi w tym samym kraju,
– możliwość odebrania dwóch skróconych odpoczynków z rzędu i powrót przed trzecim tygodniem,
– wyłączenie tranzytu oraz operacji bilateralnych,
– kabotaż oraz operacje cross-trade objęte delegowaniem (z wyjątkiem dwóch operacji doładunku lub rozładunku w ramach danej operacji bilateralnej).
W najbliższym czasie będziemy informować Państwa o terminach szkoleń, na których szczegółowo omówimy problematykę pakietu mobilności.
Adriana Kominowska
Kancelaria Prawna Viggen sp.j.
Czytaj także:
- Zmiany w prawie 2020 roku
- 1000 zł kary za niezarejestrowanie pojazdu
- Kolejna faza PPK
- Ewidencja i deklaracja VAT w jednym pliku JPK
- Odholowany samochód: najpierw odbierasz, potem płacisz
- AdBlue a prawo niemieckie
- Zasady wystawiania faktur do paragonów 2020
- Jeszcze mniej niedziel handlowych w 2020 roku
- Waloryzacja najniższych świadczeń emerytalnych i rentowych w 2020 r.
Niniejszy dokument podlega ochronie prawnej na mocy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r., Dz. U. 06.90.631 z późn. zm.)