2 kwietnia 2020 r. odbyło się (w formie video konferencji) kilkugodzinne posiedzenie Rady Przedsiębiorców przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Ministrze Abramowiczu. Posiedzenie poświęcone było wyjaśnieniu zasad korzystania ochrony “tarczy antykryzysowej”. W posiedzeniu udział wzięli członkowie stali Rady, reprezentujący różne branże gospodarki, w tym przedstawiciel Kancelarii Prawnej Viggen Sp.j. dr Mariusz Miąsko. Posiedzenie Rady odbyło się z udziałem przedstawicieli zarządu ZUS, Pani Wiceminister Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej, przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości i Prokuratorii Generalnej, Wiceministra Przedsiębiorczości etc.
Posiedzenie Rady poświęcone było wypracowaniu jednolitej interpretacji uregulowań prawnych, pozwalających na korzystanie z ochrony “tarczy”.
Posiedzenie uwidoczniło rozbieżność interpretacji pomiędzy Rzecznikiem MŚP i Ministerstwem Przedsiębiorczości a przedstawicielami ZUS, co do zasad korzystania z instrumentów pomocowych przez przedsiębiorców. Podstawowe różnice dotyczyły w szczególności różnej oceny zasad uzyskiwania zwolnień z obowiązku świadczenia składek od wynagrodzeń na rzecz ZUS lub uzyskania dofinansowania do wynagrodzeń.
W trakcie posiedzenia starano się ustalić wspólną interpretację w szczególności następujących zagadnień:
- ograniczenia zasad wystąpienia przez wierzycieli o ogłoszenie upadłości przedsiębiorców dotkniętych skutkami COVID19,
- zasad zwolnienia z płacenia czynszów przez najemców powierzchni handlowych w galeriach handlowych oraz innych lokalizacjach w tym także czynszów lokali wynajmowanych od samorządów,
- zasad zwalniania pracowników w kontekście przyznawania dofinansowania do wynagrodzeń a w szczególności wyjaśnienia czy: a) możliwe jest otrzymanie dofinansowania w przypadku zwolnienia pracowników przed wejściem w życie pakietu tarczy antykryzysowej, b) czy możliwe jest uzyskania dofinansowania do wynagrodzenia w przypadku wygaśnięcia dla części pracowników umów terminowych, c) jakie będą skutki zwolnienia pracowników w trakcie korzystania przez przedsiębiorców z pakietu pomocowego, d) czy dofinansowanie udzielane będzie per firma, per etat czy per pracownik zarejestrowany w ZUS?, e) jakie będą skutki dla pracodawcy korzystającego dofinansowania do wynagrodzeń w przypadku złożenia wypowiedzenia z pracy przez pracownika?
- zasad utrzymania w pracy pracowników przez ściśle wskazany okres w przypadku korzystania z dofinansowania do wynagrodzenia,
- zasad zwolnienia ze składek właścicieli spółek osobowych (spółek cywilnych i jawnych),
- różnic uzyskiwania zwolnień ze składek ZUS od wynagrodzeń pomiędzy spółkami cywilnymi, komandytowymi a spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością,
- określenia, w jakich przypadkach warunkiem uzyskania dofinansowania do wynagrodzeń pracowników, będzie nie przekroczenie limitu 15 600 zł przychodu miesięcznego,
- określenia w których przypadkach do limitu 9 osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie (co warunkuje uzyskanie dofinansowania do wynagrodzenia dla mikro przedsiębiorców), zalicza się także pracodawców (właścicieli firmy) a kiedy zalicza się wyłącznie samych pracowników,
- określenia, czy można ubiegać się o anulowanie składek uprzednio wpłaconych ZUS,
- jakie wymagania wynikające z ostatniej Wytycznej Komisji Europejskiej w zakresie pomocy publicznej musi spełnić przedsiębiorca aby mógł liczyć na skorzystanie z postanowień “tarczy”?,
- Jaki jest zakres “przestoju ekonomicznego”? etc.
Podczas posiedzenia Rady udzielono odpowiedzi także co do interpretacji wielu innych kwestii.
Zespół prawny Kancelarii Prawnej Viggen Sp.j. będzie starał się udzielać odpowiedzi na forum portalu JazdaPrawna.pl na powyższe kwestie, a także wiele innych zagadnień związanych z zasadami korzystania pomocy państwa.
Przedsiębiorcy, którzy zainteresowani są przygotowaniem dokumentacji (wniosków) o skorzystanie z “tarczy”, mogą zwracać się o pomoc w tym zakresie pod numerami:
tel. 509-651-951 mail biuro@viggen.pl
tel. 519-140-984 mail jak@viggen.pl
Kancelaria Prawna Viggen Sp.j.
Czytaj także:
- ANALIZA możliwości skorzystania z Tarczy Antykryzysowej
- Tarcza Antykryzysowa – nareszcie konkretne wytyczne ws. badań lekarskich oraz uprawnień kierowców
- Umowy dla nowych pracowników w ramach pakietu pomocowego
- Przygotowujemy POROZUMIENIE O WARUNKACH I TRYBIE WYKONYWANIA PRACY W OKRESIE PRZESTOJU LUB OBNIŻONEGO WYMIARU PRACY
- „…tworząc aplikację VTS do ZDALNEGO zarządzania FIRMAMI z DOMU wiedziałem, że świat się zmieni i ludzie będą wykonywali pracę z domu ZDALNIE. Nie przypuszczałem jedynie, że proces ten przyspieszy wirus…”
- WYSTAWIAJ BEZPIECZNIE ELEKTRONICZNE „URLOPÓWKI” Z DOMU BEZ KONTAKTU Z KIEROWCAMI
- Rejestrujesz się w 2 minuty i sam ZDALNIE liczysz wynagrodzenie z DOMU lub dowolnego BEZPIECZNEGO miejsca
- Windykacja należności w ramach pakietu pomocowego dla firm transportowych – zyskaj dodatkowe 40 euro od każdej faktury
- Wykaz wprowadzonych przez kraje UE odstępstw od norm czasu prowadzenia pojazdu
- Zgłoszenie delegacji w ramach pakietu pomocowego dla firm transportowych
- Pakiet pomocowy i solidarnościowy dla firm transportowych
- VTS przeciw COVID-19
- Odstąpienie od umowy rezerwacyjnej i deweloperskiej oraz renegocjacja tych umów
- Windykacja należności – odzyskamy Twoje pieniądze – jesteśmy skuteczni