Autor publikacji: Dr Mariusz Miąsko Prezes Kancelarii Prawnej Viggen sp.j.
(Doktor nauk prawnych Uniwersytetu Jagiellońskiego – specjalizacja naukowa: Prawo Pracy)
Korzystając z autorskiej „Umowy o świadczenie usług kierowania pojazdami” opracowanej przez Kancelarię Prawną Viggen Sp.j. oraz z profesjonalnego programu do rozliczania kierowców VTS, możesz być znacznie bardziej konkurencyjny od krajowych i zagranicznych firm transportowych.
Dzięki temu rodzajowi umowy polskie firmy transportowe, posiadają prawdopodobnie najniższe koszty ubruttowienia pracy w UE.
Poniższą publikację czytasz dzięki programowi dla profesjonalistów do rozliczania kierowców VTS
Pierwszy miesiąc rozliczeń według nowych zasad jest już za przewoźnikami.
Może nie do końca w rozliczeniach zostały uwzględnione wszystkie docelowe zasady i składniki, (ponieważ Komisja Europejska nie zdążyła podać wszystkich składników płacy sektorowej), ale pierwsze wyliczenia pokazały rzecz oczywistą, że firmy które zatrudniają kierowców na podstawie Umowy o świadczenie usług kierowania pojazdami, wygenerowały w przypadku transportu bilateralnego i tranzytu DRASTYCZNIE NIŻSZE KOSZTY, względem umowy o pracę, natomiast w przypadku cross trade i kabotażu, choć oszczędność nie jest aż tak spektakularna jak w transporcie bilateralnym, to nadal oszczędność względem umowy o pracę wynosi od kilkuset zł do ponad 1000 zł miesięcznie w przeliczeniu na jednego kierowcę.
W sumie wyliczenia ostatniego miesiąca wynagrodzeń wykazały trzy oczywiste kwestie, o których wspominałem w poprzednich publikacjach:
a) że wzrost kosztów ubruttowienia wynagrodzeń wzrósł o minimum 100%;
b) że tak zwane “ulgi od oskładkowania i opodatkowania są mało skuteczne i nie ochroniły przewoźników przed drastycznym wzrostem ubruttowienia;
c) że Umowa o świadczenie usług kierowania pojazdami jest DRASTYCZNIE korzystniejsza (generuje drastycznie niższe koszty pracy) od umów o pracę w transporcie typu bilateralnego, tranzycie i przewozach “nieobciążonych” oraz generuje niższe koszty także w przypadku realizacji transportu typu cross trade i kabotaż. Im wyższe są zarobki kierowców, tym większe są oszczędności.
W tej publikacji przedstawię wyliczenie oszczędności z tytułu zatrudnienia na podstawie Umowy o Świadczenie usług kierowania pojazdami względem umowy o pracę dla transportu bilateralnego, tranzytu i nieobciążonego
W przyszłej publikacji przedstawię wyliczenie oszczędności dla cross trade i kabotażu.
Poniżej przedstawiam ostatnią TABELĘ 10, z ponad 11 stronicowego opracowania oraz obliczeń, prezentującą wyniki korzyści z zatrudnienia na podstawie umowy o świadczenie usług kierowania pojazdami, względem umowy o pracę w transporcie bilateralnym i tranzycie.
Jak wynika z obliczeń, oszczędności z tytułu zastosowania umowy cywilnoprawnej w transporcie bilateralnym, tranzycie lub „nieobciążonym”, sięgają:
- od 1560 zł w przeliczeniu na jednego kierowcę za jeden miesiąc pracy
- do 3760 zł w przeliczeniu na jednego kierowcę za jeden miesiąc pracy.
Analizę przeprowadzono dla kilku najczęściej występujących zmiennych w firmach transportowych. Analiza została przeprowadzona przy założeniu, że kierowcy otrzymują zarobki w kwocie:
a) 342 zł netto (do ręki) – 396 zł brutto (minimalna płaca sektorowa) – przy 21 dietach;
b) 342 zł netto (do ręki) – 396 zł brutto (minimalna płaca sektorowa) – przy 15 dietach;
c) 396 zł netto (do ręki) – 459 zł brutto (częste wynagrodzenie) – przy 21 dietach;
d) 396 zł netto (do ręki) – 459 zł brutto (częste wynagrodzenie) – przy 15 dietach;
e) 430 zł netto (do ręki) – 498 zł brutto (częste wynagrodzenie) – przy 21 dietach;
f) 430 zł netto (do ręki) – 498 zł brutto (częste wynagrodzenie) – przy 15 dietach;
Wymiar diet jest konieczny do wyliczenia “ulg” od oskładkowania oraz opodatkowania.
Analizę wykonano równolegle dla warunków prawnych i księgowych umowy o pracę oraz umów cywilnoprawnych.
Jeśli są Państwo zainteresowani pełnym opracowaniem zawierającym metodykę obliczeń kosztów i analiz porównawczych oszczędności z tytułu zatrudnienia na podstawie umowy o świadczenie usług, proszę o kontakt pod numerami podanymi na końcu opracowania.
TABELA 10 – Oszczędności z różnicy podstawy ubruttowienia umowy cywilnoprawnej oraz umowy o pracę po 2 lutym 2022r.
A | B | C | |
UMOWA O PRACĘ | UMOWA CYWILNOPRAWNA | Obniżenie kosztu ubruttowienia – Umowa o świadczenie usług kierowania pojazdem | |
1 |
– 7 182 zł „do ręki”;
za miesiąc (21 dni – kwiecień) – 8 316 zł brutto; – 7 306 zł łączny koszt ** |
3 988 zł „łączny koszt” oskładkowania * |
1560 zł * + 621/1242 = od 2 181 zł do 2 802 zł
|
2 |
– 8 316 zł „do ręki”; za miesiąc (21 dni – kwiecień) – 9 639 zł brutto; – 7 306 zł łączny koszt **
– 7 629 zł łączny koszt *** |
3 988 zł „łączny koszt” oskładkowania* |
1560 zł*+ 621/1242 = od 2 181 zł do 2 802 zł
1797 zł*** + 621/1242 = od 2 418 zł do 3 039 zł
|
3 |
– 9 030 zł „do ręki”;
za miesiąc (21 dni – kwiecień) – 10 458 zł brutto; – 7 306 zł łączny koszt **
– 8 616 zł łączny koszt *** |
3 988 zł „łączny koszt” oskładkowania * |
1560 zł* + 621/1242 = od 2 181 zł do 2 802 zł
2525 zł*** + 621/1242 = od 3 146 zł do 3 767 zł
|
*przykładowa oszczędności wyliczona od różnicy podstawy oskładkowania, pomiędzy podstawą 6064 zł a 3310 zł (19,70 zł x 168 godz. za kwiecień). 6064 zł – 3310 = 2754 zł (które w przypadku umowy cywilnoprawnej jest wartością netto, ponieważ jest wypłacone w formie diety lub ryczałtu noclegowego, które są zwolnione z oskładkowania. Natomiast 2754 zł jest wartością netto (w ogóle nie podlegającą oskładkowaniu ZUS), zatem: 2754 zł netto przekłada się na 3581 zł brutto oraz 4314 zł łącznego kosztu pracodawcy.
Zatem: 4314 zł kosztu całkowitego – 2754 zł netto = 1560 zł (oszczędność po 2 lutym 2022r w przypadku zatrudnienia na podstawie umowy cywilnoprawnej względem umowy o pracę).
**przykładowy łączny koszt pracodawcy po lutym 2022r, naliczany od 6064 zł (przeciętne minimalne wynagrodzenie w gospodarce);
***przykładowy łączny koszt pracodawcy po lutym 2022r, naliczany od nadwyżki ponad 6064 zł (przeciętne minimalne wynagrodzenie w gospodarce), w przypadku wysokiego wynagrodzenia lub małej ilości diet, które można ująć w ramach „ulgi”;
Oszczędności z tytułu zastosowania umowy cywilnoprawnej w transporcie bilateralnym, tranzycie lub „nieobciążonym”, sięgają od 1560 zł do 3760 zł w przeliczeniu na jednego kierowcę za jeden miesiąc pracy.
Przygotowane przeze mnie opracowanie: “Oszczędności z tytułu umowy o świadczenie usług kierowania pojazdami dla transportu typu bilateralny , tranzyt lub nieobciążony” zawiera następujące zagadnienia tematyczne:
I. ZAKRES ANALIZY KOSZTÓW ZATRUDNIENIA KIEROWCÓW NA WARUNKACH „PAKIETU MOBILNOŚCI”
II. WSTĘPNE OMÓWIENIE ZAŁOŻEŃ I ŹRÓDEŁ OSZCZĘDNOŚCI Z TYTUŁU UMOWY O ŚWAIDCZENIE USŁUG KIEROWANIA POJAZDEM PRZY REALIZACJI TRANSPORTU MIĘDZYNARODOWEGO
TABELA 1 – uwzględnia bazowe informacje kosztów pracy (przed zastosowaniem „ulg” oskładkowania i opodatkowania)
III. PRZYCZYNY WZROSTU KOSZTU WYNAGRODZENIA Z TYTUŁU REALIZACJI TRANSPORTU MIĘDZYNARODOWEGO W PRZYPADKU ZATRUDNIENIA KIEROWCÓW MIĘDZYNARODOWEGO TRANSPORTU DROGOWEGO NA PODSTAWIE UMÓW O PRACĘ PO 2 LUTYM 2022 R
IV. „ULGI” OBNIŻAJĄCE WYMIAR PRZYCHODU DLA OBLICZENIA OSKŁADKOWANIA UMÓW O PRACĘ ORAZ UMÓW CYWILNOPRAWNYCH
TABELA 2 – wyliczenie miesięcznej wartości brutto, od którem można obliczyć wymiar podstawy oskładkowania po zastosowaniu ulgi z § 2 pkt. 16) Rozp. Ministra Pracy z 1998r.
TABELA 3 – Symulacja wyliczenia podstawy oskładkowania dla ustalenia „łącznego kosztu pracodawcy”
TABELA 4 – Symulacja wyliczenia podstawy oskładkowania dla ustalenia „łącznego kosztu pracodawcy”
TABELA 5 – porównanie wymiaru oskładkowania „łącznego kosztu pracodawcy” przed i po zastosowaniu „ulgi” oskładkowania w przypadku umowy o pracę
TABELA 6 – Porównanie kosztu pracodawcy przed i po 2 lutym 2022 r, zatrudniającego na podstawie umowy o pracę.
VI. WYLICZENIE OSZCZĘDNOŚCI Z TYTUŁU ODMIENNEGO WYMIARU PODSTAWY OSKŁADKOWANIA DLA UMÓW O PRACĘ ORAZ UMOWY O ŚWIADCZENIE USŁUG KIEROWANIA POJAZDEM PO 2 LUTYM 2022 R W ODNIESIENIU DO TYOU TRANSPORTU: BILATERALNEGO, TRANZYTU, „NIEOBCIĄŻONEGO”
TABELA 7 – Oszczędności z różnicy podstawy ubruttowienia umowy cywilnoprawnej oraz umowy o pracę po 2 lutym 2022r
VII. WYLICZENIE OSZCZĘDNOŚCI KOSZTÓW PRACODAWCY TRANSPORTOWEGO Z TYTUŁU ZASTOSOWANIA „ULGI” OD OPODATKOWANIA PRACY PO 2 LUTYM 2022 R, – PORÓWNANIE KOSZTÓW OPODATKOWANIA NA PODSTAWIE UMOWY O PRACĘ ORAZ UMÓWY O ŚWAIDCZENIE USŁUGI KIEROWANIA POJAZDEM W PRZYPADKU TRANSPORTU TYPU: BILATERALNY, TRANZYT, „NIEOBCIĄŻONY”
TABELA 8 – Wyliczenie ulgi od opodatkowania kosztów pracy
VIII. WYLICZENIE OSZCZĘDNOŚCI KOSZTÓW PRACODAWCY TRANSPORTOWEGO Z TYTUŁU ZATRUDNIENIA NA PODSTAWIE UMOWY O ŚWAIDCZENIE USŁUGI KIEROWANIA POJAZDEM W ODNIESIENIU DO WSZYSTKICH TYPÓW TRANSPORTU: BILATERALNY, TRANZYT, „NIEOBCIĄŻONY”, CROSS TRADE, KABOTAŻ
TABELA 9 – Wyliczenie szacunkowych oszczędności dla umowy cywilnoprawnej o Świadczenie usług kierowania pojazdami, z tytułu wykazanych zwolnień, finansowych lub administracyjnych.
TABELA 10 – Oszczędności z różnicy podstawy ubruttowienia umowy cywilnoprawnej oraz umowy o pracę po 2 lutym 2022r
Jeśli chcą Państwo poznać szczegółowe zasady wyliczenia wynagrodzeń na podstawie umowy o świadczenie usług kierowania pojazdami lub jeżeli chcą Państwo skorzystać z tego unikatowego i korzystnego rozwiązania zapraszamy do kontaktu z Kancelarią Prawną Viggen sp.j.
tel.: 519-140-984
tel.: 509-982-577
tel.: 12 637-24-57
mail: biuro1@viggen.pl
mail.: jak@viggen.pl
Więcej informacji na temat bardzo poważnych korzyści płynących z Umów o Świadczenie Usług Kierowania Pojazdami przeczytasz w poniższych moich publikacjach:
Korzyści dla kierowcy z zatrudnienia na podstawie Umowy o Świadczenie Usługi Kierowania Pojazdami
Fatalna nowela ustawy o transporcie drogowym niestety podpisana przez Prezydenta
Nowe zasady wyliczania wynagrodzeń kierowców od lutego 2022 r.
Idealna Umowa na zatrudnienie Kierowców w Pakiecie Mobilności
Niniejszy dokument podlega ochronie prawnej na mocy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r., Dz. U. 06.90.631 z późn. zm.).